Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Solicitările neîntemeiate (inutile) de urgență la etapa de prespital în Republica Moldova pentru anii 2019-2022

Show simple item record

dc.contributor.author Peștereanu, Mihail
dc.contributor.author Crasiuc, Iurie
dc.date.accessioned 2023-10-28T12:50:28Z
dc.date.accessioned 2023-11-01T04:59:35Z
dc.date.available 2023-10-28T12:50:28Z
dc.date.available 2023-11-01T04:59:35Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation PEȘTEREANU, Mihail, CRASIUC, Iurie. Solicitările neîntemeiate (inutile) de urgență la etapa de prespital în Republica Moldova pentru anii 2019-2022 = False emergency calls (unnecessary requests) at the prehospital stage in the Republic of Moldova in years 2019-2022. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2023, vol. 10(3), anexa 1, p. 351. ISSN 2345-1467. en_US
dc.identifier.issn 2345-1467
dc.identifier.uri https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/Culegerea-Rezumate-MJHS_10_3_2023_anexa1.pdf
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25821
dc.description Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldova en_US
dc.description.abstract Introducere. La nivel global serviciile de urgență sunt afectate de solicitări neîntemeiate, acest fenomen fiind foarte actual din motiv că transferă serviciile de urgență departe de persoanele, ce necesită ajutor urgent. Scopul lucrării. Analiza apelurilor de urgență medicale neîntemeiate sau inutile la etapa de prespital din Republica Moldova (RM) în perioada 2019-2022, cu referire la numărul total de apeluri inutile sau false la Serviciul 112 din RM și Uniunea Europeană (UE). Material și metode. Studiul se bazează pe analiza Fișelor de solicitare a Centrului Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească (CNAMUP), a datelor de la „Serviciul Național Unic pentru Apelurile de Urgență 112” din RM și Asociației Europene a Numărului de Urgență (EENA). Rezultate. Serviciul de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească (SAMUP) din RM se confruntă anual cu parvenirea apelurilor (solicitărilor) inutile sau neargumentate, dintre care majoritatea pot fi clasate în categoria specificată doar la locul solicitării, spre regret cu valorificarea resurselor fără rezultat. Ca exemplu, în a. 2020 din totalul de 2.681.027 apeluri recepționate de Serviciul 112, cele neargumentate au fost în număr de 1.315.992, constituind 49,1%. Din numărul total al ultimelor au fost înregistrate 26.504 apeluri inutile pentru SAMUP, constituind 2,01%. Ponderea lor în 2020 a constituit 3,48% din totalul de 761.416 solicitări AMUP deservite. Ca comparație apeluri inutile de AMUP în a.2019 au fost 24.759, în 2021 – 24.949, în a. 2022 – 22.702. Concluzii. Numărul solicitărilor inutile în SAMUP a RM în a.2020 a fost maxim, în 2022 minim. Ponderea lor la Serviciul 112 al RM, este cu 12% mai mare decât media de 37,1% pentru statele membre UE. Deoarece trendul solicitărilor false în SAMUP RM este în creștere de la 4,6 la 18% din structura celor inutile, ar fi necesară ca legislația RM să fie ajustată și funcțională. ro_RO
dc.description.abstract Background. Globally, emergency services are affected by unfounded calls, this phenomenon being very up-to-date because it transfers emergency services away from people who need emergency help. Objective of the study. Analysis of unfounded or unnecessary medical emergency calls at the prehospital stage in the Republic of Moldova (RM) in the years 2019 - 2022 regarding the total number of unnecessary or false calls to Service 112 in the RM and the European Union (EU). Material and methods. The study is based on an analysis of the Request Sheets of the National Centre of Prehospital Emergency Medicine (NCPEM), data from the „Unique National Service for Emergency Calls 112”, and data from the European Emergency Number Association (EENA). Results. The Prehospital Emergency Medical Service (PEMS) from RM annually faces the receipt of unnecessary or unargued calls (requests), most of which can be classified in the specified category only at the place of request, unfortunately with the valorization of resources without result. As an example, from the total number of the 2.681.027 calls received by the 112 Service of RM in 2020, 1.315.992 were unfounded, constituting 49.1%. At the same time, from the total number of the last ones, 26.504 unnecessary calls were registered for PEMS, which is 2.01%. Compared to the total number of 761.416 PEMS calls served in 2020 their share was 3.48%. As a comparison, the number of unnecessary PEMS calls in 2019 was 24.759, in 2021 – 24.949, and in 2022 – 22.702. Conclusion. The number of unnecessary requests in the PEMS of the RM in 2020 was the maximum and in 2022 minimum. Their share in the 112 Service of the RM is 12% higher than the average of 37.1% for EU member states. Since the trend of false requests in SAMUP RM is increasing from 4.6 to 18% of the structure of unnecessary ones, it would be necessary for the RM legislation to be adjusted and functional. en_US
dc.publisher Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Revista de Științe ale Sănătății din Moldova: Moldovan Journal of Health Sciences: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 18-20 octombrie 2023, Chișinău, Republica Moldova en_US
dc.subject call en_US
dc.subject request en_US
dc.subject emergency en_US
dc.subject unnecessary en_US
dc.subject unfounded en_US
dc.subject false en_US
dc.subject prehospital en_US
dc.title Solicitările neîntemeiate (inutile) de urgență la etapa de prespital în Republica Moldova pentru anii 2019-2022 ro_RO
dc.title.alternative False emergency calls (unnecessary requests) at the prehospital stage in the Republic of Moldova in years 2019-2022 en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics