Introducere. Competența gramaticală reprezintă o componentă indispensabilă a procesului de însușire a unei limbi străine, în pofida încercărilor de a-i subestima importanța. Comunicarea fluentă în limba studiată presupune exprimarea corectă, posibilă doar prin asimilarea normelor gramaticale. Pentru studenții străini, contactul cu limba română reprezintă o provocare, una dintre cauze fiind caracterul flexionar al limbii noastre. Scopul lucrării. Analiza activităților didactice implementate în cadrul unei lecții de limbă română ca limbă străină și determinarea eficienței acestora în asimilarea normelor gramaticale. Material și metode. Sunt implementate metodele de analiză și interpretare: observația, analiza de conținut, comparația. Rezultate. Procesul de familiarizare cu aspecte caracteristice limbii române, precum: genul neutru al substantivelor, conjugarea verbelor, declinarea pronumelor personale, acordul adjectivului cu substantivul este unul anevoios pentru student. Utilizând engleza, ca limbă de tranziție, profesorul va îmbina activitățile de formare a automatismelor cu cele de descoperire. Concluzii. Procesul de predare/învățare a gramaticii limbii române presupune două tipuri de abordare: deductivă și inductivă. Învățarea deductivă este eficientă la primul contact cu limba, când studentul necesită mai multe explicații din partea cadrului didactic. Abordarea inductivă, însă, este mai atractivă, conferind interactivitate procesului educațional.
Background. The grammatical competence is an indispensable component of the process of acquiring a foreign language, despite attempts to underestimate its importance. Fluent communication in the studied language requires correct expression, possible only by assimilating grammatical rules. For foreign students, contact with the Romanian language represents a challenge, one of the causes being the inflectional character of our language. Objective of the study. Analysis of the didactic activities implemented within a lesson Romanian as a foreign language and the determination of their effectiveness in the assimilation of grammatical rules. Material and methods. The methods of analysis and interpretation are implemented: observation, content analysis, comparison. Results. The process of getting familiar with characteristic aspects of the Romanian language, such as: the neuter gender of nouns, verb conjugation, the declension of personal pronouns, and the agreement of the adjective with the noun is a difficult one for the student. Using English as a transitional language, the teacher will combine the training of some automatisms with discovery activities. Conclusion. The process of teaching/learning Romanian grammar involves two types of approach: deductive and inductive. Deductive learning is effective at the first contact with the language, when the student requires more explanations from the teacher. The inductive approach, however, is more attractive, enhancing the interactivity of the educational process.