Rezumat
Introducere. Actualitatea soluționării problemei sănătății
reproductive a tineretului este determinată de criza demografică
actuală din Europa de Est și urmările ei negative asupra
ocrotirii sănătății publice. Autorii consideră că imperfecțiunea
sistemului de administrare a ocrotirii sănătății reproductive rămâne o problemă nerezolvată în unele regiuni. Complexitatea
rezolvării problemelor convențiilor internaționale este
determinată de resurse financiare și umane limitate, precum
și de durata redusă de timp, avut la dispoziție. Studiul de față
a fost conceput pentru raționamentul științific și dezvoltarea
unui model de interacțiune al domeniilor de sănătate și
educație în ocrotirea sănătății reproductive a tinerilor în procesul
de pregătire a specialiștilor în domeniul educației profesionale
medii.
Material și metode. A fost aplicat conceptul modelului Ssistem
și a schemei nivelurilor de conducere pentru a analiza
sistemul de protecție a sănătății reproductive a adolescenților
și a tinerilor. Prin analogie, a fost elaborat un model de
interacțiune a domeniilor de sănătate și educație în ocrotirea
sănătății reproductive a tinerilor în procesul de pregătire a
specialiștilor.
Rezultate. Aplicând analiza de sistem și teoria nivelurilor
de conducere, a fost analizată funcționalitatea sistemului de
ocrotire a sănătății reproductive. Pe exemplul unei regiuni
concrete, s-a relevat absența elementelor-cheie ale sistemului
ocrotirii sănătății reproductive a tinerilor în ceea ce privește
nivelurile de conducere. Aceste elemente cheie includ: (1)
strategia în domeniul sănătății reproducerii, care ar reflecta
o atitudine proactivă și ar facilita colaborarea interdisciplinară
pentru informare și educare privind sănătatea reproductivă
a tinerilor; (2) instrumente pentru punerea în aplicare a
intervențiilor în domeniul sănătății reproductive, inclusiv, disponibilitatea
și achiziționarea de produse contraceptive; (3)
instrumente de monitorizare și colectare a opiniilor tinerilor
pentru a evalua eficacitatea intervențiilor. Disfuncțiile identificate
au servit drept premise pentru elaborarea unui model de
interacțiune a domeniilor de sănătate și educație în ocrotirea
sănătății reproductive a tinerilor. Pentru aplicarea modelului
propus, au fost elaborate instrumente care permit interacţiunea
intersectorială la nivelul instituțiilor de învățământ mediu
profesional.
Concluzii. Aplicarea modelului S-sistem și teoriei nivelurilor
de conducere a permis elaborarea unui model de
interacțiune a domeniilor de sănătate și educație în ocrotirea
sănătății reproductive a tinerilor la etapa de pregătire a
specialiștilor de nivel mediu. Modelul dat poate servi drept un
mecanism temporar pentru luarea deciziilor de management,
într-un anumit context, cu impact potențial asupra ocrotirii
sănătății publice. Fiabilitatea modelului propus este de a
obține efectul dorit, cu costuri minime și cu utilizarea deplină
a resurselor de personal existente.
Abstract
Introduction. The urgency of solving the problem of protecting
reproductive health of young people is determined by
the current demographic crisis in the Eastern European region
and adverse consequences for public health. The complexity of
the solution of the tasks, set by international conventions, is determined by limited financial and human resources, as well as
a tight time frames. The search for gaps in the management of
reproductive healthcare and the mechanisms for their elimination
or compensation, seems to the authors to be an unsolved
problem in some areas of the region. The present study was
planned for scientific argumentation and the development of
a model for interaction between the health and education sectors
in the area of protection the reproductive health of youth
in the training of specialists in the field of secondary vocational
education.
Material and methods. We examined the possibility of applying
the S-system model and the management level schemes
for analyzing security system of the reproductive health of adolescents
and young people. Similarly, was developed a model
for the interdisciplinary interaction, between the health and
reproductive health education sectors at the training stage
and was proposed tools for its implementation.
Results. Using the system analysis and the scheme of management
levels, was analyzed the functionality of the reproductive
health protection system. Using the example of a particular
region, from the point of view of management levels, was
revealed the lack of key elements of the reproductive health
system for young people. These key elements includes: (1) the
Reproductive Health Strategy, which would reflect preventive
orientation and provide interdisciplinary interaction for sustainable
information and education on reproductive health of
young issues (2); tools for implementing interventions in the
area of reproductive health, including access and purchase of
contraceptive products (3); tools for monitoring and collecting
feedback from young people to assess the effectiveness of interventions.
Identified “diseases of the system” served as prerequisites
for developing a model of interaction, between the
health and education sectors on reproductive health of young
people issues. As a place of application of interdepartmental
interaction, is considered the process of training specialists. To
implement the proposed model, was developed tools for the
achievement of interdepartmental interaction at the level of
professional secondary schools.
Conclusions. The application of the S-system model and
the management level scheme, made it possible to develop a
model of interdepartmental interaction of healthcare and education
in the field of reproductive health of young people, at
the stage of training middle-level specialists, which can serve
as a temporary mechanism for making management decisions,
in a certain context with potentially impressive impact
on public health. The reliability of the proposed model is to
achieve the desired effect, with minimum costs and with the
full use of existing human resources.