Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Program educațional etapizat pentru sutura laparoscopică dedicat rezidenților in specialități chirurgicale

Show simple item record

dc.contributor.author Popa, Calin
dc.contributor.author Schlanger, Diana
dc.contributor.author Moiș, Emil
dc.contributor.author Graur, Florin
dc.contributor.author Zaharie, Florin
dc.contributor.author Al-Hajjar, Nadim
dc.date.accessioned 2023-11-22T10:15:25Z
dc.date.available 2023-11-22T10:15:25Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation POPA, Calin, SCHLANGER, Diana, MOIS, Emil, et al. Program educațional etapizat pentru sutura laparoscopică dedicat rezidenților in specialități chirurgicale = A step-by-step laparoscopic suturing skills educational program for surgical resident trainees. In: Arta Medica. 2023, nr. 3(88), p. 109. ISSN 1810-1852. en_US
dc.identifier.issn 1810-1852
dc.identifier.issn 1810-1879
dc.identifier.uri https://artamedica.md/index.php/artamedica/issue/view/17/23
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/26436
dc.description.abstract Scop: Modelul educațional see one - do one – teach one s-a dovedit ca fiind ineficient în învățarea tehnicilor de chirurgie minim invaziva. Sutura laparoscopică este o tehnică esențială în chirurgia minim invazivă, dar în același timp dificil de învățat. Scopul studiului nostru este să dovedească necesitatea și fezabilitatea unui model de training etapizat pentru introducerea rezidenților din specialitățile chirurgicale în bazele suturii laparoscopice. Material și metode: Studiul nostru este un studiu prospectiv care a inclus rezidenți din specialități chirurgicale fără experiență anterioara în sutura laparoscopică. Au fost organizate trei sesiuni separate de training, pe diferite nivele de dificultate: aptitudini de baza în sutura laparoscopică: exerciții dedicate manipulării acului și efectuării nodurilor chirurgicale; aptitudini intermediare în sutura laparoscopică: suturi continue și întrerupte folosind fire monofilament, multifilament pe materiale sintetice și biologice; aptitudini avansate în sutura laparoscopică: efectuarea anastomozelor intestinale terminoterminale și laterolaterale. Rezultate: Douăzeci de participanți au fost incluși în primele două sesiuni, respectiv 10 participanți fiind incluși în a treia sesiune. Cinci participanți au fost înrolați consecutiv în toate cele 3 sesiuni de training. Comparativ cu participanții care nu au urmat programul etapizat, cei 5 participanți au avut timpi de execuție mai rapizi și tehnică chirurgicală de calitate mai bună, indiferent de anul de rezidențiat. Concluzii: Modelul de training propus permite participanților să învețe noile principii într-o manieră graduală, permițând învățarea eficientă a tehnicilor complexe de sutură, dovedind astfel eficacitatea modelului educațional. en_US
dc.description.abstract Aim: The see one - do one - teach one apprenticeship model has been proved to be ineffective in teaching minimally invasive surgical skills. Laparoscopic suturing is an essential technique for minimally invasive surgery, but as well a very difficult skill to learn. The aim of our study is to prove the necessity and the feasibility of a step-by-step training model for teaching surgical residents the basic of laparoscopic suturing. Methods: We have conducted a prospective study that included surgical residents without previous experience in laparoscopic suturing. Three separate training sessions were organized, based on different competency levels: basic skills in laparoscopic suturing: exercises for needle manipulation and knot tying; intermediate laparoscopic suturing skills: interrupted and continuous sutures using multifilament, monofilament, and barbed wires on synthetic and biologic material; advanced laparoscopic suturing skills: end-to-end and side-to-side intestinal anastomoses. The activity of the participants was evaluated by 5 trainers. Results: Twenty participants were enrolled in the first two sessions and 10 participants were enrolled in the third session. Five participants have consecutively participated in all three training sessions. Compared to the participants that did not follow the step-up program, the 5 participants had faster execution times and higher quality suturing, regardless of their year of study. Conclusions: Our proposed training model allows the trainee to get acquainted with the new patterns of movement in a gradual manner, allowing them to efficiently learn complex suturing skills, proving to be an effective teaching method. en_US
dc.publisher Asociaţia chirurgilor “Nicolae Anestiadi” din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Arta Medica: Al XIV-lea Congres al Asociației Chirurgilor „Nicolae Anestiadi” și al IV-lea Congres al Societății de endoscopie, chirurgie minim invazivă și ultrasonografie „V.M.Guțu” din Republica Moldova (cu participare internaţională), 21-23 septembrie 2023, Chișinău, Republica Moldova en_US
dc.title Program educațional etapizat pentru sutura laparoscopică dedicat rezidenților in specialități chirurgicale en_US
dc.title.alternative A step-by-step laparoscopic suturing skills educational program for surgical resident trainees en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Arta Medica Nr. 3(88) 2023
    Al XIV-lea Congres al Asociației Chirurgilor „Nicolae Anestiadi” și al IV-lea Congres al Societății de endoscopie, chirurgie minim invazivă și ultrasonografie „V.M. Guțu” din Republica Moldova (cu participare internaţională), 21-23 septembrie 2023, Chișinău, Republica Moldova

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics