dc.description.abstract |
Introducere. Nevoia integrării cunoștințelor despre efectele schimbărilor climatice asupra sănătății în formarea medicală este în creștere. Abordarea impactului schimbărilor climatice asupra sănătății în cadrul activităților educaționale este o provocare oportună pentru universitățile/facultățile de medicină. Scopul proiectului CLIMATEMED este dezvoltarea unui curriculum, lărgirea cunoștințelor des-pre efectele asupra sănătății ale schimbărilor climatice, educație mai largă la această temă. Proiectul promovează creștereamotivației profesorilor și elaborarea de ghiduri metodologice, oferind în același timp formarea continuă a medicilor practicieni. Scopul. Pornind de la opiniile studenților și ale medicilor, se pregătesc materiale didactice cu scopul predării cunoștințelor privind schimbările climatice și efectele lor asupra sănătății. Material și metode. Materialele didactice elaborate sunt concepute într-un for-mat potrivit pentru predarea tradițională față în față, precum și în format electronic pentru e-learning. Pentru evaluarea nevoilor, rezumarea propunerilor, dezvoltarea strategiei necesare s-a aplicat metoda World Café. Participanții, care și-au exprimat opiniile, erau studenți mediciniști de la UMFST din Târgu Mureș, respectiv medici practicieni, dar în viitor se pot interoga și cadrele didactice de la Facultatea de Medicină. Rezultate. Pornind de la un studiu efectuat care concluzionează că doar 15% din școlile de medicină chestionate au cursuri care predau schimbările climatice și sănătatea, opiniile studenților târgumureșeni arată importanța sublinierii aspec-telor legate de schimbările climatice de către cadrele didactice, înțelegerii bolilor și prin prisma schimbărilor climatice. Persoanele interogate au relatat ce fel de subiecte ar trebui să fie incluse într-un curs nou privind impactul schimbărilor climatice asupra sănătății, în ce semestru/modul și în ce format ar fi potrivit să fie predat. Subiectele relatate cel mai des erau: căldură excesivă și boli legate de căldură, vreme extremă, boli transmise prin vectori, siguranță alimentară, poluarea aerului, sănătate mintală etc. Începând cu anul universitar 2022/2023, studenții de la medicină, anii I-IV, pot alege ca materie opțională Schimbările climatice și efectele asupra sănătății. Concluzii. Există o cerință din ce în ce mai mare din partea studenților mediciniști ca instituțiile de învățământ medical să includă în planul de învățământ cunoștințe legate de efectele schimbărilor climatice asupra sănătății. Cadrele didactice sunt de acord și sunt dispuși ca cunoștințele privind efectele schimbărilor climatice asupra sănătății să ocupe o parte mai importantă în pregătirea medicală. Educarea cunoștințelor în domeniul sănătății legate de efectele schimbărilor climatice ar trebui să facă parte din formarea profesioniștilor din domeniul sănătății. Proiectul CLIMATEMED a contribuit la pregătirea unor materiale educaționale și la introducerea unei discipline opționale în curriculumul de pregătire a studenților de la Facultatea de Medicină, UMFST din Târgu Mureș (medicină, respectiv asistenți medicali generaliști). |
en_US |