Abstract:
Introducere. Avalanșa de fluxuri informaționale dezorientează populația cu privire la impactul schimbărilor climatice asupra sănătății publice. Una dintre metodele cu cea mai înaltă eficacitate în vederea răspândirii informației corecte într-un mod accesibil pentru societate este mediatizarea. Scopul cercetării este de a sublinia importanța mass-mediei în transmiterea mesajelor corecte despre impactul schimbărilor climatice către publicul țintă. Material și metode. În motorul de căutare a articolelor științifice Google Scholar au fost găsite și analizate 22 de surse relevante. Rezultate. Stimularea conștientizării riscurilor schimbărilor climatice asupra sănătății ar trebuie să motiveze oamenii să ia măsuri de precauție sub formă de activități defensive sau schimbări de comportament care să diminueze efectele negative asupra sănătății. Provocarea unor astfel de schimbări comportamentale este o încercare dificilă, deoarece acestea se dezvoltă lent. Procesarea informațiilor a arătat că atitudinea populației față de impactul schimbărilor climatice variază de la individ la individ și depinde de accesibilitatea, corectitudinea, volumul, calitatea surselor de informare. Studiile realizate demonstrează că mass-media on-line este cea mai influentă sursă de informare despre schimbările climaterice și avertizarea despre valurile de căldură întrucât este accesată de un număr tot mai mare de persoane. De altfel, „conștientizarea în masă a riscurilor temperaturilor caniculare a fost declanșator al nivelului sporit de adoptare a comportamentelor adecvate pentru acest fenomen”. Comunicarea bine formulată, cu un mesaj clar, concis şi credibil, poate asigura o informare rapidă a populaţiei. Acest fapt va spori considerabil probabilitatea informării cu succes a populaţiei, încurajând adoptarea unui comportament de susţinere şi acordarea de ajutor populaţiei afectate sau care se găseşte în pericol, reducând astfel semnificativ impactul evenimentelor nefaste. Unul din aspectele importante este că mass-media folosește mai mult emoțiile decât rațiunea. Astfel, în vederea sensibilizării populației, sursele media recurg la metode manipulative precum: memoria unui sentiment (asociat informației), aceasta fiind mai puternică decât cea a unei informații; conștientizarea riscurilor; titluri metaforice care denotă gravitatea situației într-un mod accesibil cititorului; vizualul asociat știrii trebuie să corespundă cu mesajul alarmant prezent în știre (sporește probabilitatea că cititorul va avea o atitudine serioasă față de problema abordată). Concluzii. O societate informată este o societate conștientă. Fiind cea de-a patra putere în stat, mass-mediei îi revine importantul rol de legătură cu populația. Anume mass-media este responsabilă de transmiterea mesajelor corecte, convingătoare și comprehensibile către fiecare pătură a societății. De eficiența mediatizării operative a efectelor și a consecințelor schimbărilor climatice depinde viața și sănătatea populației. Abilitatea mediatizării de a acoperi un număr mare de oameni în perioade scurte de timp cu informații actualizate, clare și sensibilizante este punctul forte al contribuției mass-mediei în comunicarea de informații de importanță vitală.