Abstract:
Subiectul vulnerabilității prezent la anumite categorii de populație este unul de actualitate în cadrul strategiilor sociale pentru majoritatea statelor, dar o conotație deosebită acesta îl capătă în condițiile R.Moldova unde, pe de o parte, categoriile
vulnerabile sunt copleșite de grave probleme sociale și ale stării de sănătate, de slabe cunoștințe și capacități de a se proteja ori promova drepturile și, pe de altă parte, prezența unor deficiențe, uneori serioase, în ceea ce privește pregătirea profesională a angajaților din instituțiile implicate în diverse relații cu atare contingent. În paralel cu aceasta se atestă inconveniențe în cadrul legislativ și normativ. Concluziile cercetărilor instituționale realizate în perioada 2015-2019, dar și politicile Comisie Europene în domeniul cercetării și inovării impun necesitatea studierii mai aprofundate a contingentului vulnerabil de populație, în special a posibilităților de îmbunătățire a calității vieții acestor categorii de pacienți și studierea factorilor ce împiedică reabilitarea și integrarea lor în societate. Ideea generală a proiectului este cercetarea interdisciplinară a categoriilor specifice ale contingentului vulnerabil de populație, în special copii, vârstnici și deținuți cu un grad sever de deteriorare a stării de sănătate. Metodologia interdisciplinară prevede studiul problemelor medicale, sociale și etice care afectează acest contingent, prin îmbinarea analizei teoretice a studiilor existente, realizarea cercetărilor prin metodologia socio-umanistă (realizarea interviurilor, focus-grupurilor și chestionarelor pentru subiecții grupurilor vulnerabile și pentru
personalul instituțiilor) și analiza bioetică multiaspectuală (axiologică, socio-medicală și legală). Astfel, abordarea sistemică a acestor probleme va permite identificarea soluțiilor optime și recomandărilor eficiente în realizarea politicilor de stat în domeniul protecției sănătății și incluziunii sociale ale grupurilor vulnerabile. Obiectivele proiectului rezidă în oferirea specialiștilor implicați în lucrul cu categoriile vulnerabile de populație a unui complex de cunoștințe și abilități practice, educarea prin informare a persoanelor din grupurile vulnerabile, cât și a întregii populații privitor la măsurile de profilaxie, îngrijire, reabilitare și îmbunătățire a calității vieții acestora și incluziunea lor în societate.