Abstract:
Scopul: Definirea criteriilor de selectare a prestatorilor de servicii medicale în cadrul
sistemului de Asigurare Obligatorie de Asistență Medicală în vederea elaborării recomandărilor
de îmbunătățire a procesului de contractare a prestatorilor de servicii medicale spitalicești și
asigurării accesului populației la servicii medicale de calitate în timp util.
Obiective: Analiza studiilor, legislației naționale și a practicilor internaționale privind
selectarea prestatorilor de servicii medicale spitalicești în contextul asigurării accesului populației la servicii medicale de calitate; analiza factorilor determinanți în selectarea
prestatorilor de servicii medicale spitalicești prin prisma evaluării calității, eficienței și
eficacității activității acestora; definirea factorilor determinanți de selectare a prestatorilor de
servicii medicale spitalicești în viziunea actorilor responsabili de asigurarea accesului populației
la servicii medicale de calitate în timp util; elaborarea recomandărilor de îmbunătățire a
procesului de selectare a prestatorilor de servicii medicale spitalicești în cadrul sistemului de
asigurare obligatorie de asistență medicală.
Material și metode: Tipul studiului: transversal, descriptiv, mixt. Partea cantitativă a fost
realizată prin chestionarea managerilor instituțiilor medico-sanitare care prestează asistență
medicală spitalicească pe întreg teritoriul țării și care și-au exprimat acordul de participare în
cercetare. Au fost recepționate 53 de chestionare din cele 73 remise pentru completare. Partea
calitativă a studiului a fost realizată prin interviuri în profunzime cu persoane în funcții
manageriale din cadrul Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, Agenției Naționale
pentru Sănătate Publică, Ministerului Sănătății și prestatorilor de servicii medicale. Metodele
studiului: statistică, sociologică, comparativă, descriptiva, analitică, grafică.
Rezultate obținute: Evaluarea performanței prestatorilor de servicii medicale
spitalicești. Cu referire la capacitățile instituționale ale prestatorilor de servicii medicale
spitalicești prin prisma numărului, structurii și activității resurselor umane, în special a medicilor,
o treime din respondenți au comunicat despre o rată de ocupare a unităților de medici sub 80%,
iar jumătate din respondenți au declarat că ponderea medicilor din numărul de personal total al
instituției este sub 20%. Cu privire la activitatea de staționar, 60,4% din respondenți au
comunicat că numărul mediu anual de pacienți externați per medic este de peste 200 de persoane,
iar 15,5% de respondenți indică până la 100 pacienți per medic anual. Circa o jumătate din
respondenți au răspuns că prestează, în egală măsură, cazuri cronice și acute, cu o durată medie
de spitalizare de 7-10 zile. Cu referire la rata medie de ocupare a paturilor, 47,2% din
respondenți au comunicat despre o rată de utilizare a patului mai mică de 85%, acest fapt în
opinia a mai mult de jumătate din manageri, este determinată de ne-racordarea profilului
paturilor la structura maladiilor din zonele deservite. Aproape un sfert din respondenți au
comunicat că intervențiile chirurgicale constituie mai puțin de 10% din totalul cazurilor realizate
acute, iar 50,9% au comunicat că nu realizează intervenții chirurgicale în cadrul programelor
speciale (intervenții de protezare, cataractă, cardiochirurgie, AVC etc.), invocând drept motiv de
bază lipsa personalului medical calificat (59,3%). Cu referire la indicatorii de calitate,
majoritatea respondenților au comunicat că rata letalității în IMS nu depășește 5% și rata de
infecții nosocomiale variază de la 0,1% la 6,5%, iar principalele nemulțumiri ale pacienților
privind serviciile spitalicești se rezumă la comunicarea defectuoasă cu personalul medical
(41,5%) și condițiile hoteliere necorespunzătoare (18,9%). Studiul realizat denotă că toți
respondenții beneficiază de mijloace financiare provenite din FAOAM, pentru 39,6% din
respondenți acestea constituind de la 91% la 100%. La fel, pentru a patra parte din respondenți,
cheltuielile de personal depășesc 80% din mijloacele financiare gestionate.
Cu referire la factorii determinanți de selectare a prestatorilor de servicii medicale, 83%
din respondenți (prestatori de servicii medicale) susțin obligativitatea deținerii acreditării și
necesitatea absolută a prezenței personalului medical calificat, în special medici. În viziunea a
mai bine de jumătate din respondenți aceștia sunt: gestiunea eficientă a mijloacelor financiare,
condiții hoteliere adecvate, dotarea cu patrimoniu, tehnologii și echipamente medicale avansate,
capacitatea prestatorului să realizeze calitativ cazuri complexe și deosebit de grave. Aproape jumătate din participanții la studiu consideră important ca profilul paturilor instituției spitalicești
să corespundă cu necesitatea de servicii a populației arondate și structura demografică a acesteia.
Alți factori considerați de majoritatea respondenților determinanți în selectarea prestatorilor de
servicii medicale spitalicești sunt rata letalității până la 5%, lipsa cazurilor de malpraxis, durata
medie de spitalizare 5-7 zile, rata minimă de transfer în alte spitale pentru tratament. Satisfacția
pacienților este un factor determinant de selectare a prestatorilor de servicii medicale pentru
43,4% din respondenți, iar lipsa plângerilor și petițiilor din partea pacienților – pentru 34%.
Participanții la interviuri în profunzime consideră că selectarea prestatorilor de servicii
medicale spitalicești trebuie să fie realizată în condiții echitabile, cu participarea activă a tuturor
actorilor implicați, iar selectarea prestatorilor trebuie să fie axată în primul rând pe nevoile
pacienților din raza de deservire.
Concluzii: Actualul sistem spitalicesc este supradimensionat în coraport cu activitatea
prestată și neadaptat la necesitățile populației, consemnând rezerve cu referire la asigurarea cu
personal medical (preponderent medici), atestând insuficiența calificării personalului medical,
astfel că prestatorii nu pot realiza servicii medicale calitative și complexe (spre exemplu în
cadrul programelor speciale), înregistrând un număr și profil al paturilor neracordat la volumul și
structura maladiilor din zona deservită, persistand comunicarea defectuoasă cu pacienții, sporind
astfel gradul de insatisfacție a acestora față de serviciile medicale oferite. Aprobarea unor criterii
de selectare a prestatorilor de servicii medicale spitalicești clar definite și transparente va motiva
instituțiile medico-sanitare să valorifice rezervele constatate și să devină mai eficiente.