Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

ROLUL ERGONOMIEI LA LOCUL DE MUNCĂ ÎN APARIȚIA AFECȚIUNILOR MUSCULOSCHELETICE LA CADRELE DIDACTICE

Show simple item record

dc.contributor.author Dumitru Cheptea
dc.contributor.author Serghei Cebanu
dc.contributor.author Ioana Popa
dc.contributor.author Simona Villani
dc.date.accessioned 2024-12-19T12:50:28Z
dc.date.accessioned 2024-12-21T17:30:29Z
dc.date.available 2024-12-19T12:50:28Z
dc.date.available 2024-12-21T17:30:29Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Dumitru Cheptea; Serghei Cebanu; Ioana Popa; Simona Villani. ROLUL ERGONOMIEI LA LOCUL DE MUNCĂ ÎN APARIȚIA AFECȚIUNILOR MUSCULOSCHELETICE LA CADRELE DIDACTICE = THE ROLE OF WORKPLACE ERGONOMICS IN THE OCCURRENCE OF MUSCULOSKELETAL DISORDERS IN TEACHERS. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11, Nr. 3, anexa 2, p. 137. ISSN 2345-1467. en_US
dc.identifier.issn 2345-1467
dc.identifier.uri https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29179
dc.description Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldova en_US
dc.description.abstract Introducere. Afecțiunile musculo-scheletice sunt printre cele mai frecvent raportate cauze ale bolilor profesionale. Deși profesorii afectați pot continua să fie productivi, mulți își încheie cariera didactică mai devreme din cauza acestor probleme de sănătate. Scopul lucrării. Evaluarea influenței parametrilor ergonomici ai locurilor de muncă din mediul educațional modern asupra manifestării disconfortului musculo-scheletic al profesorilor din instituțiile de învățământ general. Material și metode. S-a demarat un studiu descriptiv, longitudinal, pe un eșantion de 750 de cadre didactice din școlile Republicii Moldova. Indicatorii goniometrici ai poziției de lucru au fost evaluați utilizând metoda fotografică și cronometrând activitățile ocupaționale. Prezența disconfortului musculo-scheletal și factorii asociați au fost evaluați prin aplicarea chestionarului. Rezultate. Conform datelor goniometrice, 87,5% dintre profesori adoptă o poziție de muncă neergonomică. S-au constatat devieri de la unghiurile fiziologice ale articulațiilor: radiocarpiană cu 23,30; cotului cu 36,20; șoldului cu 41,70;genunchiului cu 43,10; tibio-tarsiană cu 9,10. Ung hiul de deviere a gâtului de la verticală - 24,80, al umărului de 4,60, iar devierea trunchiului a depășit în medie 17,50 față de poziția fiziologică. Totodată, 37,3±8,12% dintre pro fesori suferă de afecțiuni cronice ale aparatului locomotor, 28,9% - artrite, restul – artroze și alte modificări distructive ale articulațiilor. În plus, peste 21,7±7,21% dintre respondenți acuză dureri la nivelul membrelor la sfârșitul zilei de muncă. Concluzii. Organizarea locurilor de muncă ale profesorilor rămâne o problemă semnificativă. Pentru a preve ni tulburările de postură și disconfortul musculo-scheletic, este important să se predea dascălilor principiile ergonomice, prevenirea bolilor musculo-scheletice și menținerea unei posturi de lucru raționale. ro_RO
dc.description.abstract Background. Musculoskeletal disorders are among the most reported causes of occupational diseases. Although affected teachers may continue to be productive, many end their teaching careers early due to these health problems. Objective of the study. Is to assess the influence of workplace ergonomic parameters on the musculoskeletal disorders of teachers in modern educational institutions. Mate rial and methods. A descriptive, longitudinal study was conducted on a sample of 750 teachers in Moldovan schools. Goniometric indicators of work positions were assessed us ing the photographic method and by timing occupational activities. The presence of musculoskeletal discomfort and associated factors were evaluated using a questionnaire. Results. According to the goniometric data, 87.5% of teach ers adopt a non-ergonomic working position. Deviations from physiological joint angles were observed: radio carpal by 23.30, elbow by 36.20, hip by 41.70, knee by 43.10, and tibio-tarsal by 9.10. The angle of neck deviation from the vertical was 24.80, shoulder deviation was 4.60, and trunk deviation exceeded the physiological position by an average of 17.50. Additionally, 37.3±8.12% of teachers suffer from chronic locomotors system diseases, with 28.9% having arthritis and the remainder experiencing arthrosis and other destructive joint changes. Furthermore, more than 21.7±7.21% of respondents report limb pain at the end of the working day. Conclusions. The organization of teachers’ work remains a significant issue. To prevent postural disorders and musculoskeletal discomfort, it’s crucial to educate teachers about ergonomic principles, methods for preventing musculoskeletal diseases, and the importance of maintaining proper working posture. en_US
dc.publisher Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences en_US
dc.subject ergonom ics en_US
dc.subject occupational environment en_US
dc.subject teachers en_US
dc.subject health status en_US
dc.title ROLUL ERGONOMIEI LA LOCUL DE MUNCĂ ÎN APARIȚIA AFECȚIUNILOR MUSCULOSCHELETICE LA CADRELE DIDACTICE ro_RO
dc.title.alternative THE ROLE OF WORKPLACE ERGONOMICS IN THE OCCURRENCE OF MUSCULOSKELETAL DISORDERS IN TEACHERS en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics