Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Tulburările de vorbire și limbaj la copii: funcțiile psihoemoționale și cognitive

Show simple item record

dc.contributor.author Eladi, Veronica
dc.date.accessioned 2024-12-19T12:50:28Z
dc.date.accessioned 2024-12-22T03:38:19Z
dc.date.available 2024-12-19T12:50:28Z
dc.date.available 2024-12-22T03:38:19Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation ELADI, Veronica. Tulburările de vorbire și limbaj la copii: funcțiile psihoemoționale și cognitive = Speech and language disorders in children: psychoemotional and cognitive functions. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 433. ISSN 2345-1467. en_US
dc.identifier.issn 2345-1467
dc.identifier.uri https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
dc.identifier.uri https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29453
dc.description Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldova en_US
dc.description.abstract Introducere. Tulburarea de vorbire și limbaj la copii (TVL) reprezintă una din cele mai frecvente tulburări de neurodezvoltare, cu impactul pe termen lung asupra funcțiilor emoționale și intelectuale. Scopul lucrării. Aprecierea funcțiilor psihoemoționale și cognitive la copiii cu TVL. Material și metode. Au fost analizate datele din literatura științifică de pe portaluri Google Scholar, PubMed, ResearchGate, pentru a stabili influența TVL asupra funcțiilor psihoemoționale și cognitive. Rezultate. Într-un studiu din 2023, până la 37,8% dintre copiii cu TVL s-au dovedit a avea dificultăți de neadaptare socială. Meta-analizele studiilor prospective longitudinale și transversale care compară copiii cu TVL cu copiii cu limbaj tipic, au găsit creșteri mod erate ale simptomelor de neadaptare socială, emoțională și comportamentală la copiii cu TVL. Acesta este cazul atât pen tru problemele de internalizare (anxietate, depresie ), cât și pentru cele de externalizare (probleme de conduită, deficit de atenție). S-a estimat că între 32,7% și 42,8% dintre copiii cu TVL, îndeplinesc limitele clinice pentru îngrijorarea neadaptării sociale, emoționale și comportamentale până la adolescență. Dubois și alții ,într-o revizuire sistematică din 2020, a concluzionat că copiii cu TVL pot prezenta, un risc mai mare pentru probleme sociale și comportamentale, pe lângă problemele de învățare, dintre care unele pot persista până la vârsta adultă. Chow și colab., într-un studiu în 2021, au stabilit că copii cu TVL au șanse de a avea o prietenie re ciprocă cu 50% mai mici decât semenii lor. Aceasta s-ar da tora singurătății, respingerii colegilor și prieteniilor problematice. Concluzie: Putem presupune că există o legătură puternică între abilitățile cognitive non-verbale și verbale la copiii cu TVL, și cu cât nivelul cognitiv non-verbal este mai slab, cu atât abilitățile verbale sunt mai scăzute. ro_RO
dc.description.abstract Background. Speech and Language Disorder (SLD) in children is one of the most common neurodevelopmental disor ders, with long-term impacts on emotional and intellectual functions. Objective of the study. To assess the psychoemo tional and cognitive functions in children with SLD. Material and methods. Data from the scientific literature on Google Scholar, PubMed, and ResearchGate portals were analyzed to establish the influence of SLD on psychoemotional and cognitive functions. Results. In a 2023 study, up to 37.8% of children with SLD were found to have difficulties in social maladjustment. Meta-analyses of prospective longitudinal and cross-sectional studies comparing children with SLD to children with typical language found moderate increases in symptoms of social, emotional, and behavioral maladjustment in children with SLD. This is the case for both internalizing problems (anxiety, depression) and externalizing problems (behavioral problems, attention deficit). It has been estimated that between 32.7% and 42.8% of children with SLD meet the clinical cut-offs for concern about social, emotional, and behavioral maladjustment by adolescence. Dubois et al., in a 2020 systematic review, concluded that children with SLD may be at increased risk for social and be havioral problems, in addition to learning problems, some of which may persist into adulthood. Chow et al., in a 2021 study, found that children with SLD are 50% less likely to have a reciprocal friendship than their peers. This could be due to loneliness, peer rejection, and problematic friendships. Conclusion. There is a strong relationship between nonverbal and verbal cognitive abilities in children with SLD, and the lower the nonverbal cognitive level, the lower the verbal abilities. en_US
dc.publisher Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 16-18 octombrie, 2024 en_US
dc.subject speech disorder en_US
dc.subject language disorder en_US
dc.subject child en_US
dc.title Tulburările de vorbire și limbaj la copii: funcțiile psihoemoționale și cognitive ro_RO
dc.title.alternative Speech and language disorders in children: psychoemotional and cognitive functions en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics