Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Cercetarea pedagogică – strategie de progres în fenomenele educaționale

Show simple item record

dc.contributor.author Cravcenco, Svetlana
dc.contributor.author Malic, Maricica
dc.date.accessioned 2024-12-19T12:50:28Z
dc.date.accessioned 2024-12-22T18:57:11Z
dc.date.available 2024-12-19T12:50:28Z
dc.date.available 2024-12-22T18:57:11Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation CRAVCENCO, Svetlana; MALIC, Maricica. Cercetarea pedagogică – strategie de progres în fenomenele educaționale = Pedagogical research – strategy for progress in educational phenomena. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 868. ISSN 2345-1467. en_US
dc.identifier.issn 2345-1467
dc.identifier.uri https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
dc.identifier.uri https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29867
dc.description Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldova en_US
dc.description.abstract Introducere. Dezvoltarea pedagogiei ca știință a fost condiționată din totdeauna, dar mai cu seamă în ultimul secol, de cercetarea pedagogică. Ea reprezintă factorul determinant al inovațiilor, al ameliorărilor ce survin în învățământ, în educație, în ansamblul ei. În acest context, finalitatea cercetărilor pedagogice constă în descoperirea de modalități de perfecționare a acțiunii educaționale astfel încât să-i crească eficiența specifică în raport cu principiile și cu standardele stabilite. Îmbinarea predării cu elemente de investigație personală asigură premisele practicii pedagogice mai flexibile și mai creative. Scopul lucrării. Scopul specific al acestei lucrări este înțelegerea, analizarea, explicarea, optimizarea, perfecționarea și prospectarea fenomenului educațional și caracteristica acesteia și de sporire a calității în procesul de formare a personalității. Toate acestea se realizează în viziune sistemică, prin investigarea teoretică sau practic-aplicativă a relațiilor funcționale și cazuale dintre componentele și variabilele fenomenului educațional. Material și metode. Pentru a desfășura o cercetare pedagogică sunt necesare diverse materiale și metode, adaptate la scopul și obiectivele specifice studiului cum ar fi: a) Sesizarea apariției unei probleme de cercetat pentru care nu există încă o aplicație adecvată. Această problemă poate să apară spontan din observația însăși a faptelor sau să fie pusă intenționat; b) formularea adecvată și precisă a problemei de cercetat, altfel cercetarea rătăcește și se epuizează; c) documentarea în domeniu. Rezultatele. Oricare rezultat va trebui să fie dedus din analiza datelor sau rezultatelor experimentale obținute. Finalitatea oricărei cercetări pedagogice este de a descoperi reguli de acțiune pentru a spori în mod sigur randamentul educației. Concluzii. Obiectivul final al cercetării pedagogice este cel de a ameliora acțiunea pedagogică, care – direct sau indirect – are legătură cu randamentul educativ. ro_RO
dc.description.abstract Background. The development of pedagogy as a science has always been conditioned, but especially in the last century, by pedagogical research. Pedagogical research is the determining factor of innovations, of improvements occurring in education, in education as a whole. In this context, the purpose of pedagogical research is to discover ways to improve educational action to increase its specific efficiency in relation to the established principles and standards. In general, researchers consider pedagogy as a source of development of thinking and creative practice, progress in knowledge and solving many problems of social practice, and we can say without error that the development of pedagogical science and, implicitly, education is related to research pedagogical, and it represents a natural action strategy, typical of any teaching staff and necessary for his professional development in his teaching career. Combining teaching with elements of personal investigation provides the premises for a more flexible and creative pedagogical practice. Objective of the study. The purpose of the paper is to present the main constructive elements of the training and self-training strategies, it gives us an image of their complexity and suggests that their component elements can enter into variable combinations, from the most diverse. Since the main component elements of the training and self-training strategies remain the types of learning experiences / self-learning, the didactic methods and procedures, the means of education and the forms of organizing the activity of those who educate. Material and methods. a) Reporting the occurrence of a problem to be researched for which there is not yet an appropriate application. b) adequate and precise formulation of the problem to be researched, otherwise the research goes astray and exhausts itself; c) documentation in the field. Results. Any result will have to be deduced from the analysis of the data or experimental results obtained. These conclusions refer to the variation/invariance of the studied phenomenon, the symptomatic or passing character of the phenomenon under investigation, the short-, medium- or long-term impact of the advanced solutions, etc. The purpose of any pedagogic research is to discover rules of action to safely increase the yield of education. Conclusion. These conclusions refer to the variation/invariance of the studied phenomenon, the symptomatic or passing character of the phenomenon under investigation, the short-, medium- or long-term impact of the advanced solutions, etc. en_US
dc.publisher Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences en_US
dc.subject pedagogical research en_US
dc.subject creative progress en_US
dc.subject knowledge en_US
dc.subject educa tional phenomenon en_US
dc.subject research-action en_US
dc.subject teaching staff en_US
dc.subject training en_US
dc.subject education en_US
dc.title Cercetarea pedagogică – strategie de progres în fenomenele educaționale ro_RO
dc.title.alternative Pedagogical research – strategy for progress in educational phenomena en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics