Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Entrepreneurship and innovation ecosystems in the patient experience: a review of the african context

Show simple item record

dc.contributor.author Ben Khizzou, Nouhaila
dc.contributor.author Aarabe, Mourad
dc.contributor.author Bouizgar, Meryem
dc.contributor.author Alla, Lhoussaine
dc.contributor.author Benjelloun, Ahmed
dc.date.accessioned 2025-09-13T06:46:57Z
dc.date.available 2025-09-13T06:46:57Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation BEN KHIZZOU, Nouhaila; Mourad AARABE; Meryem BOUIZGAR; Lhoussaine ALLA and Ahmed BENJELLOUN. Entrepreneurship and innovation ecosystems in the patient experience: a review of the african context. One Health & Risk Management. 2025, vol. 6, no. 3, pp. 17-30. ISSN 2587-3466. https://doi.org/10.38045/ohrm.2025.3.02 en_US
dc.identifier.issn 2587-3458
dc.identifier.issn 2587-3466
dc.identifier.uri https://doi.org/10.38045/ohrm.2025.3.02
dc.identifier.uri https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/31105
dc.description.abstract Introduction In the current healthcare context in Africa, numerous challenges remain to be addressed, including limited access to services, disparities in the quality of care, and inequalities in health outcomes. Furthermore, the lack of innovative business models capable of responding to the diverse and evolving needs of patients represents a major obstacle. This situation highlights the need to further integrate the patient’s experience into the design of healthcare services, which could transform traditional business models by incorporating a human-centered and experiential dimension. Material and methods A systematic review of the existing literature was conducted to identify and synthesize the main contributions in this field. Results We examined the fundamental principles of a business model that emphasizes patient experience, particularly in the healthcare sector in Africa. We also explored the factors influencing the economic functioning of these experience-based healthcare services. In addition, we analyzed the different ways in which these services are organized and marketed. Finally, we assessed how key performance indicators relate to various components of the experience-driven business model in healthcare. Conclusions A theoretical framework will be developed to clarify the experiential business model and its implications for healthcare stakeholders, particularly regarding its design, promotion, and implementation. en_US
dc.description.abstract Introducere În contextul actual al sistemului de sănătate din Africa, există numeroase provocări care trebuie abordate. Acestea includ accesul limitat la servicii, disparități în calitatea îngrijirii și inegalități în rezultatele de sănătate. În plus, lipsa unor modele de afaceri inovatoare, capabile să răspundă diverselor nevoi în continuă schimbare ale pacienților, reprezintă un obstacol major. Această situație evidențiază necesitatea integrării mai profunde a experienței pacientului în proiectarea serviciilor medicale, ceea ce ar putea duce la transformarea modelelor tradiționale de afaceri prin includerea unei dimensiuni centrate pe om și pe experiență. Material și metode A fost realizată o revizuire sistematică a literaturii existente pentru identificarea și sintetizarea principalelor contribuții în acest domeniu. Rezultate Au fost studiate principiile fundamentale ale unui model de afaceri care pune accent pe experiența pacientului, în special în sectorul sănătății din Africa. De asemenea, au fost analizați factorii care influențează funcționarea economică a acestor servicii medicale bazate pe experiență. În plus, am examinat diferite modalități de organizare și promovare a acestor servicii. În final, am analizat modul în care indicatorii cheie de performanță se raportează la diferite componente ale modelului de afaceri axat pe experiență în domeniul sănătății. Concluzii Va fi elaborat un cadru teoretic pentru a clarifica modelul de afaceri bazat pe experiență și implicațiile acestuia pentru „actorii” din domeniul sănătății, în special în ceea ce privește proiectarea, promovarea și implementarea. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof One Health & Risk Management en_US
dc.subject Business models en_US
dc.subject patient experience en_US
dc.subject healthcare en_US
dc.subject Africa en_US
dc.subject.ddc CZU: 614.253.8:346.26:338(6) en_US
dc.title Entrepreneurship and innovation ecosystems in the patient experience: a review of the african context en_US
dc.title.alternative Ecosisteme antreprenoriale și de inovare în experiența pacientului din africa: reviu sistematic en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics