Introducere. Perioada copilăriei timpurii oferă o experienţă critică pentru a modela traiectoria dezvoltării holisti-ce a copiilor. Statutul economic scăzut al familiei şi nivelul de educaţie scăzut al părinţilor au fost asociate cu o dezvoltare intelectuală deficitară şi abilităţi lingvistice mai slabe în rândul copiilor. Scop. Scopul acestui studiu a fost de a analiza factorii de risc familiali şi sociali asupra dezvoltării copiilor de vârstă mică prin prisma unui studiu analitic obser-vaţional. Material şi metode. Analiza retrospectivă a 53 de copii internaţi în Institutul Mamei şi al Copilului, în intervalul octombrie-noiembrie 2024.Tulburările de dezvoltare au fost evaluate conform criteriilor prevăzute în Ghidul de Monitorizare a Dezvoltării Copilului.Analiza statistică a datelor a fost efectuată cu ajutorul programelor statistice Microsoft Excel. Rezultate. În studiu au fost incluşi 53 copii, 34 băieţi şi 19 fete; vârsta medie a copiilor a fost de 25,92. Studiul a notat că 47% din copii locuiesc în case supraaglomerate; 66% dintre mame şi 69,81% dintre taţi deţin studii medii de specialitate; Analiza statutului familial relevă că 88,67% dintre mame sunt căsătorite; 9,43% aparţin unor familii monoparentale; 35,84% dintre copii provin din familii cu condiţii economice precare; 50,94% din familii cu venituri medii; Majoritatea copiilor (62,27%) au fost diagnosticaţi cu tulburare globală de dezvoltare; 26,41% tulburare de dezvoltare izolată; 11,32% dintre copii-dezvoltare adecvată vârstei. Concluzii. Datele obţinute subliniază complexitatea tulburărilor de dezvoltare a copiilor de vârstă mică şi evidenţiază importanţa evaluării multidimensionale şi a intervenţiilor timpurii, adaptate nevoilor individuale ale copilului şi contextului socio-economic şi educaţional al familiei.
Introduction. Low socioeconomic status of the family is associated with a negative impact on children's development. The role of parents in raising children includes economic resources and quality time spent with them. Low parental education has been associated with poor intellectual development and poorer language skills. Objective. The purpose of this study was to analyze family and social risk factors on the development of young children through an observational analytical study. Material and methods. The study involved a retrospective analysis of 53 children hospitalized at the Mother and Child Institute, between October and November 2024. Developmental disorders were assessed according to the criteria provided in the Child Development Monitoring Guide. Statistical analysis of the data was performed using Microsoft Excel statistical programs. Results. The study included 53 children, 34 boys and 19 girls; the average age of the children was 25.92. The study noted that 47% of the children live in overcrowded homes; 66% of the mothers and 69.81% of the fathers have secondary specialized education. Analysis of family status reveals that 88.67% of the mothers are married; 9.43% belong to single-parent families;35.84% of the children come from families with precarious economic conditions;50.94% from families with average income. Most of the children (62.27%) were diagnosed with global developmental disorder; 26.41% isolated developmental disorder; 11.32% of the children-age-appro-priate development. Conclusion. The data obtained underline the complexity of developmental disorders in children 0-3 years and highlight the importance of multidimensional assessment and early interventions, adapted to the individual needs of the child and the socio-economic and educational context of the family.