Introducere. Tulburările de dezvoltare afectează sistemul nervos şi pot influenţa abilităţile cognitive, motorii, sociale şi emoţionale. Evaluarea precoce la copiii mici permite depistarea întârzierilor şi adaptarea intervenţiilor de nursing, sprijinind dezvoltarea armonioasă şi reducând complicaţiile. Scop. De a analiza tulburările de dezvoltare la copiii de vârstă mică în scopul elaborării recomandărilor pentru intervenţii de nursing, adaptate nevoilor individuale şi stadiului de dezvoltare. Material şi metode. Studiul a inclus 75 de copii, între 0-60 luni, internaţi în secţia Neurologie vârstă fragedă a Institutul Mamei şi Copilului, în perioada 1 octombrie 2024 - 28 februarie 2025 şi a fost bazat pe un chestionar unic. Rezultate. Din cei 75 copii ce au participat la studiu, 47 (62.67%) erau băieţi şi 28 (37.33%) erau fete. Vârsta medie a acestora era de 22.13±14.6 luni (95%: 7.5; 36.75). 49 (65.33%) de copii din mediul rural, 26 (34.67%) - urban. Educaţia mamelor: 36 (48%) gimnaziale, 26 (34.67%) medii, 13 (17.33%) superioare. Taţii: 28 (42.42%) gimnaziale, 27 (40.91%) medii, 11 (16.67%) superioare. 60 (84.51%) mame căsătorite. Venit lunar: 12 (16%) 20000 lei. Naştere vaginală - 40 (53.33%), cezariană - 28 (37.33%), prematuri - 17 (22.67%). Dezvoltare cognitivă normală la 37 (49.33%) copii, întârziată la 38 (50.67%) copii. Concluzii. Evaluarea tulburărilor de dezvoltare la copiii de vârstă mică este un pas fundamental în asigurarea îngrijirilor de calitate şi dezvoltării armonioase. Identificarea precoce a nevoilor speciale şi elaborarea intervenţiilor de nursing personalizate contribuie la creşterea calităţii vieţii a copiilor.
Introduction. Developmental disorders affect the nervous system and may impact cognitive, motor, emotional, and social abilities. Early assessment in young children is crucial for identifying delays and guiding tailored nursing interventions, supporting balanced development and reducing related complications. Objective. To analyze developmental disorders in young children with the goal of developing nursing intervention recommendations tailored to individual needs and developmental stages. Material and methods. The study included 75 children, aged 0-60 months, admitted to the Early Childhood Neurology Department of the Mother and Child Institute, between October 1, 2024, and February 28, 2025, and was based on a unique questionnaire. Results. Out of the 75 children who participated in the study, 47 (62.67%) were boys and 28 (37.33%) girls. Mean age: 22.13±14.6 months (95%: 7.5; 36.75). 49 (65.33%) were from rural areas, 26 (34.67%) - urban. Mothers’ education: 36 (48%) secondary, 26 (34.67%) high school, 13 (17.33%) higher. Fathers: 28 (42.42%) secondary, 27 (40.91%) high school, 11 (16.67%) higher. 60 (84.51%) mothers were married. Monthly income: 12 (16%) 20000 MDL. 40 (53.33%) vaginal births, 28 (37.33%) C-sections, 17 (22.67%) premature. Cognitive development: 37 (49.33%) normal, 38 (50.67%) delayed. Conclusion. The assessment of developmental disorders in young children is a key step in providing quality care and supporting balanced development. Early identification of special needs and the development of personalized nursing interventions significantly improve children’s quality of life.