Introducere. Siguranţa rutieră a copiilor şi adolescenţilor este o preocupare importantă la nivel mondial. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, accidentele rutiere reprezintă principala cauză de deces prin traumatisme neintenţionate la copiii şi adolescenţii cu vârsta cuprinsă între 0-14 ani, în Regiunea Europeană. Scop. Studierea, analizarea şi evaluarea nivelului de cunoştinţe, a atitudinilor şi practicilor în vederea siguranţei rutiere în rândul copiilor claselor primare din mediul rural şi urban. Material şi metode. Studiul s-a realizat în perioada aprilie-mai 2025, prin chestionarea a 99 de copii, dintre ei 63.6% din mediul urban şi 36.4% din mediul rural, clasele a I-IV-a din două instituţii de învăţământ, una din mediul urban, Oraşul Chişinău şi a doua instituţie din mediul rural, satul Marinici, r-nul Ni-sporeni. Chestionarul a inclus 39 întrebări. Rezultate. S-a stabilit că majoritatea copiilor recunosc semaforul cu „omuleţ” ca fiind pentru pietoni (78.8%), traversează strada la culoarea verde, când maşinile s-au oprit (82.8%). Toţi copiii consideră că nu este corect să scoţi părţi ale corpului pe geamul maşinii în mişcare pentru că poţi fi accidentat, 96% dintre ei spun că casca de protecţie trebuie purtată de fiecare dată când utilizează bicicleta pentru a-şi proteja capul de un eventual accident. Doar 29.3% dintre copii merg cu bicicleta pe pistele speciale, 50.5% traversează stada cu skateboar-ul în mână, iar atunci când călătoresc cu maşina doar 17.2% stau în scaun auto. Concluzii. Datele obţinute demonstrează că cunoştinţele privind siguranţa rutieră în rândul copiilor claselor primare trebuie schimbate în practici şi atitudini sigure prin educaţie continuă şi metode adaptate vârstei lor, astfel încât copiii să devină participanţi responsabili ai traficului rutier.
Introduction. The road safety of children and adolescents is an important concern on a global scale. According to the World Health Organization, road traffic accidents are the leading cause of death resulting from unintentional injuries among children and adolescents aged 0 to 14 in the European Region. Objective. Studying, analyzing and evaluating the current level of knowledge, attitudes and practices concerning road safety among primary school children in rural and urban communities. Material and methods. The study was conducted during April-May 2025 by surveying 99 children, of which 63.6% were from urban community and 36.4% from rural community, enrolled in grades 1 to 4 at two educational institutions, one from Chisinau city and the other from the village Marinici, Nisporeni district. The questionnaire included 39 questions. Results. It was determined that most children perceive the traffic light with the „little man” as being for pedestrians (78.8%) and cross the street on green, when the cars have stopped (82.8%). All the children consider that it is not right to stick body parts out of the window of a moving car, because there is a risk of injury, 96% of them saying that a helmet should be worn every time they use their bike, to protect their head from a possible accident. Only 29.3% of children ride their bike on special tracks, 50.5% cross the street with a skateboard in their hand, and when traveling by car, only 17.2% sit in a special car seat. Conclusion. The obtained data demonstrated that the knowledge concerning road safety among primary school children must be changed into safe practices and attitudes through continuous education and methods adapted to their age, so that children become responsible participants in road traffic.