Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

PARTICULARITĂŢILE ALIMENTAŢIEI ELEVILOR CLASELOR GIMNAZIALE

Show simple item record

dc.contributor.author Strelciuc, Tatiana
dc.contributor.author Chirlici, Alexei
dc.contributor.author Rubanovici, Vladislav
dc.date.accessioned 2025-12-06T12:50:28Z
dc.date.accessioned 2025-12-07T16:10:53Z
dc.date.available 2025-12-06T12:50:28Z
dc.date.available 2025-12-07T16:10:53Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Strelciuc, Tatiana; Chirlici, Alexei; Rubanovici, Vladislav. PARTICULARITĂŢILE ALIMENTAŢIEI ELEVILOR CLASELOR GIMNAZIALE = EVALUATION NUTRITION OF GYMNAZIUM CLASSES' SCHOOLCHILDREN. In: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2025, vol. 12, Nr. 3/2025, anexa 2, p. 616. ISSN 2345-1467. en_US
dc.identifier.issn 2345-1467
dc.identifier.uri https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/2025-10/MJHS_12_2_2025_anexa2site.pdf
dc.identifier.uri https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/32346
dc.description Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Chișinău, Republica Moldova en_US
dc.description.abstract Introducere. Fiind o etapă de tranziţie între copilărie şi vârsta adultă, adolescenţa se caracterizează prin anumite schimbări ale organismului. De rând cu alţi factori, care influenţează dezvoltarea fizică şi starea de sănătate a copilului în această perioadă o importanţă deosebită o are alimentaţia echilibrată. Scop. Analiza regimului şi obiceiurilor alimentare ale elevilor claselor gimnaziale cu vârsta de 14 - 16 ani pentru a identifica deficienţele şi a identifica oportunităţile de educaţie nutriţională. Material şi metode. În studiu a fost inclus un eşantion de 219 elevi din clasele VII - IX ale L.T. „Mihail Sadoveanu”, mun. Chişinău, dintre care 114 (52,07%) băieţi şi 105 (47,93%) fete. A fost aplicat un chestionar cu 45 de întrebări închise şi deschise, incluse în 4 compartimente. La evaluarea rezultatelor obţinute au fost folosite metodele statistice şi igienice. Rezultate. Luau masa de 3 ori pe zi 43,4% de elevi. Mai preferată a fost pâinea albă (49,3%). Laptele şi produsele lactate erau consumate de absoluta majoritate a elevilor (93,2%). Carnea era consumată de 4 - 5 ori pe săptămână de 41,1% de elevi, de 3 ori - de 33,8%, de 2 ori - de 17,4% de două ori şi doar o singură dată - de 7,7%. Peştele era consumat o dată pe săptămână de 59,9% de elevi, de 2 - 3 ori - de 29,8%, iar 60,2% consumau zilnic 3 - 5 fructe. Săptămânal 36,5% de elevi au consumat alimente fast - food. Declaraţiile nutriţionale erau citite de fiecare dată la procurare de 32,4% de elevi, în special fiind interesaţi de valoarea energetică. Concluzii. Alimentaţia elevilor claselor gimnaziale este parţial dezechilibrată. Factorii, care influenţează comportamentul alimentar al elevilor, sunt multipli. Elevii nu acordau suficientă atenţie unor componente incluse în declaraţiile nutriţionale, importante pentru sănătate. ro_RO
dc.description.abstract Introduction. Being a transitional stage between childhood and adulthood, adolescence is characterized by certain changes in the body. Along with other factors that influence the physical development and health of the child during this period, rational and balanced nutrition is of particular importance. Objective. Assessment of the dietary habits of secondary school students aged 14 - 16 to detect nutritional gaps and highlight areas for targeted nutrition education and improvement. Material and methods. The study included a sample of 219 students from grades VII-IX of the Mihail Sadoveanu Secondary School, Chisinau municipality, of which 114 (52.07%) boys and 105 (47.93%) girls. A questionnaire with 45 closed and open questions, included in 4 compartments, was applied. Statistical and hygienic methods were used to evaluate the results obtained. Results. Three times a day ate 43.4 % of pupils. White bread was the most preferred (49.3 %). Milk and dairy products were consumed by the absolute majority of schoolchildren (93.2 %). Meat was consumed 4 - 5 times a week by 41.1 % of pupils, 3 times - by 33.8 %, 2 times - by 17.4 %, twice and only once - by 7.7 %. Fish was consumed once a week by 59.9 % of pupils, 2 - 3 times - by 29.8 % and 60,2 % of them consumed 3 - 5 fruits daily. Weekly 36.5 % of pupils consumed fast - food. Nutritional declarations were read every time they purchased by 32.4 % of schoolchildren, especially being interested only in the energy value. Conclusion. The eating patterns of middle school students are somewhat unbalanced. Numerous factors contribute to shaping their dietary behavior. Students often disregard certain elements found in nutrition labels, even though these components play a significant role in maintaining good health. en_US
dc.publisher en_US
dc.relation.ispartof Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences en_US
dc.subject eating habits of schoolchildren en_US
dc.subject healthy lifestyle en_US
dc.title PARTICULARITĂŢILE ALIMENTAŢIEI ELEVILOR CLASELOR GIMNAZIALE ro_RO
dc.title.alternative EVALUATION NUTRITION OF GYMNAZIUM CLASSES' SCHOOLCHILDREN en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics