Abstract:
This paper seeks to assess the peculiarities of education of correct tooth brushing technique
in children with mental retardation. This study includs 248 children institutionalized in auxiliary
schools. The control group was constituted of 221 healthy children. The study found that
institutionalized children have the poor oral hygiene. Children with moderate and particularly
with severe mental retardation have limited ability to perform independently tooth brushing and
need help from staff in cleaning the oral cavity.
Key words: mental retardation, tooth brushing technique, oral hygiene, dental caries.
Prezenta lucrare urmăreşte evaluarea particularităţilor instruirii tehnicii corecte de periaj
dentar la copii cu retardare mintală. Acest studiu a includs 248 copii instituţionalizaţi în şcoli
auxiliare. Lotul martor a fost constituit din 221 de copii sănătoşi. Studiul a permis să constatăm
la copiii instituţionalizaţi nivelul deficitar de igienă orală. Copiii cu retardare mintală moderată
şi, în special cei cu retardare mintală severă au o capacitate limitată de a efectua independent
periaj dentar şi au nevoie de ajutorul personalului pentru igienizarea cavităţii orale.
Cuvinte cheie: retardare mintală, tehnica de periaj, igiena orală, caria dentară.