Rezumat
Introducere. Fenomenele psihologice, precum anxietatea
și depresia, determină în mare măsură starea de sănătate
mintală. Evaluarea sănătății mintale la studenții, aflați la debutul
formării profesionale, este necesară pentru depistarea
precoce și prevenirea efectelor negative ale acestor fenomene.
Studiul a avut drept scop identificarea frecvenţei şi gravităţii
fenomenelor anxios-depresive la studenții medici ai anului I
de studii.
Materiale și metode. S-a realizat un studiu transversal
cu participarea studenților medici din primul an universitar
(n=623, femei – 460), utilizând Chestionarul de Depresie Beck, forma scurtă (BDI-sf) și Inventarul Stare-Trăsătură de Anxietate
(STAI) a lui Spilberger. La prelucrarea datelor a fost aplicată
analiza descriptivă şi modulele de analiză statistică variaţională,
testul Fisher.
Rezultate. Simptome de depresie au fost raportate la
44,3% de studenți, dintre care – 86,2% femei. Dintre aceștia,
la 22,5% s-a depistat depresie forma ușoară, la 19,7% – medie,
la 2,1% – severă. La specialitatea „Sănătate publică”, frecvenţa
depresiei a fost de 57,4%, la facultatea de Medicină – 48,2%,
la cea de Stomatologie – 36,9%, iar la cea de Farmacie – 27,7%
(p<0,01, testul exact Fisher). Nivelul anxietății, înregistrat
la studenții de la specialitatea „Sănătate publică”, a fost de
96,38±16,82 puncte, conform STAI; la facultăţile de: Medicină
– 89,83±17,10 puncte, Stomatologie – 87,11±16,42 puncte şi
Farmacie – 84,17±14,56 puncte, conform STAI.
Concluzii. Frecvența mare a depresiei și gradul sporit
de anxietate, înregistrată la studenții-medici în cadrul acestui
studiu, impune planificarea și efectuarea măsurilor de
prevenție, precum și implementarea unui serviciu de asistență
psihologică.
Abstract
Introduction. Anxiety and depression are psychological
phenomena which largely determine the state of mental health.
Mental health assessment in students, starting their professional
training is required for early detection and prevention
of negative effects of these phenomena.
The present study aims to determine the phenomena of
anxiety and depression among the first year medical students.
Materials and methods. The cross-sectional research study
was performed on a group of first year medical students
(n=623, 460 – females), using the short form of the Beck’s Depression Inventory (shortened form, BDI-SF) and the Spielberger
State-Trait Anxiety Inventory (STAI). The data processing
was performed by using the descriptive and modules of
variational statistical analysis or Fisher’s exact test.
Results. Depression symptoms were reported in 44.3% of
students while 86.2% represent females. In 22.5% of cases,
students reported mild depression, 19.7% – medium depression
and 2.1% – severe depression. The frequency of depression
made up 57.4% of cases at Specialty of Public Health, 48.2%
– at Faculty of Medicine, 36.9% – at Faculty of Dentistry, and
27.7% – at Faculty of Pharmacy, (p<0.01, Fisher’s exact test).
According to STAI, the level of anxiety recorded among students
was as follows: Specialty of Public Health – 96.38±16.82
points, Faculty of Medicine – 89.83±17.10 points, Faculty of
Dentistry – 87.11±16.42 points, and Faculty of Pharmacy –
84.17±14.56 points.
Conclusions. High frequency and increased degree of anxiety
and depression phenomena among medical students requires
planning and implementation of preventive measures
as well as a psychological assistance service.