dc.contributor.author |
Zarbailov, N. |
|
dc.contributor.author |
Carelli, F. |
|
dc.date.accessioned |
2020-05-01T21:25:28Z |
|
dc.date.available |
2020-05-01T21:25:28Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.citation |
ZARBAILOV, N.; CARELLI, F. Tematica de pregătire a studenţilor la obiectul Medicina de familie în coraport cu opinia experţilor din EURACT. In: Curierul Medical. 2012, nr. 3(327), pp. 387-388. ISSN 1875-0666. |
en_US |
dc.identifier.issn |
1875-0666 |
|
dc.identifier.uri |
http://moldmedjournal.md/wp-content/uploads/2016/09/18.pdf |
|
dc.identifier.uri |
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/8996 |
|
dc.description |
Nicolae Testemitanu State Medical and Pharmaceutical University, European Academy of Teachers in General Practice, BME Commitee, Congresul III al Medicilor de Familie din Republica Moldova, 17–18 mai, 2012, Chişinău, Republica Moldova, Conferinţa Naţională „Maladii bronhoobstructive la copii”, consacrată profesorului universitar, doctor habilitat Victor Gheţeul, 27 aprilie, Chişinău, Republica Moldova |
en_US |
dc.description.abstract |
Introducere.
Specialitatea Medicină de familie a fost instituită în Republica
Moldova în anii 90 ai secolului trecut ca o necesitate de restructurare a sistemului de Sănătate şi racordarea acestuia la prevederile
Declaraţiei Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii de la Almaty din
1978. Instruirea personalului medical a început cu specializarea
primară a cadrelor deja angajate în sistemul de ocrotire a sănătăţii,
la nivel de asistenţă medicală primară. Apoi a fost elaborat şi implementat programul de instruire postuniversitară la specialitatea
Medicină de familie prin rezidenţiat, cu durata de 3 ani. Şi, în final,
din anul 2007 a început procesul de instruire a studenţilor medici
prin introducerea cursului de Medicină de familie la anul VI de
instruire universitară. Actual cursul de Medicină de familie este
studiat în cadrul programului anului V de pregătire a medicilor,
stagiul clinic fiind inclus. Odată cu elaborarea programului de
instruire universitară, a fost ajustat la Agenda Educaţională de
specialitate, dezvoltată de Academia Europeană a profesorilor în
Practica Generală/Medicină de Familie (EURACT),în anul 2005.
Instruirea universitară în Medicina de familie la moment nu este
prezentă în toate Universităţile Europene, unde există Facultatea
de Medicină. În acelaşi timp, programele de instuire universitară la
disciplina Medicina de familie existente, variază de la universitate
la universitate şi de la ţară la ţară. Diferă atât denumirea cursului
de instruire – rotaţie, training, clerkship, stagiu clinic, durata lui,
cât şi anul sau anii la care această instruire are loc. Până în prezent
nu este standardizată tematica programelor de instruire, ceea ce
contribuie la o varietate remarcabilă a şcolilor medicale. Material şi metode
În acest scop Comitetul de Educaţie Medicală de Bază al Academiei Europene a Profesorilor de Practică Generală/Medicină
de familie şi-a pus sarcina de identificare a curriculum-ului de
bază pentru instruire în Medicina de familie, utilizând metoda
Delphi şi ţinând cont de faptul că în unele ţări Europene, timpul
alocat instruirii nu depăşeşte o săptămână. Tematica obţinută a
fost comparată cu cea existentă în Republica Moldova.
Rezultate obţinute
Principalul produs al studiului, realizat de EURACT, este lista
compusă din 15 teme, pe care respondenţii le-au considerat cele
mai importante pentru a fi incluse în calitate de nucleu al pregătirii universitare la specilaitatea Medicina de familie. Experţii
incluşi în studiu au fost membrii consiliului EURACT, învăţători
şi profesori recunoscuţi în tările lor, selectaţi pentru a reprezenta
ţara în această organizaţie. Considerăm că lista obţinută poate
fi utilă în cazul elaborării unor programe de instruire noi sau la
ajustarea programelor existente la recomandările experţilor Europeni din domeniu. Compararea listei de teme pentru instruirea
universitară propusă de experţii Europeni cu tematica cursului
realizat în cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie «Nicolae
Testemiţanu» a demonstrat că printre temele predate studenţilor, 8
corespund recomandărilor experţilor externi. Printre cele comune
se regăsesc: Medicina de familie ca specialitate şi principiile de activitate; Abordarea holistică; Deprinderi de comunicare; Abordare
comprehensivă şi identificarea priorităţilor; Prevenirea maladiilor
şi promovarea sănătăţii; Abordarea centrată pe pacient; Deprinderi
de consiliere; Pacientul în contextul familiei.
Concluzii
Ajustarea tematicii cursului universitar de instruire la specialitatea Medicină de familie, la recomandările experţilor Europeni,
este importantă pentru unificarea şi standardizarea pregătirii
cadrelor medicale de către diferite universităţi din diferite ţări.
Programul de instruire universitar la specialitatea Medicină de
familie, realizat în cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie
«Nicolae Testemiţanu», poate fi dezvoltat prin completarea acestuia
cu temele propuse de experţii EURACT. |
|
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” |
en_US |
dc.relation.ispartof |
Curierul Medical: Congresul III al Medicilor de Familie din Republica Moldova, 17–18 mai, 2012, Chişinău, Republica Moldova, Conferinţa Naţională „Maladii bronhoobstructive la copii”, consacrată profesorului universitar, doctor habilitat Victor Gheţeul, 27 aprilie, Chişinău, Republica Moldova |
|
dc.subject |
family medicine |
en_US |
dc.subject |
university curriculum |
en_US |
dc.subject |
EURACT experts |
en_US |
dc.title |
Tematica de pregătire a studenţilor la obiectul Medicina de familie în coraport cu opinia experţilor din EURACT |
en_US |
dc.title.alternative |
Family Medicine University Curriculum in Moldova in relation to the opinion of the EURACT experts |
en_US |
dc.title.alternative |
Tематика подготовки студентов по предмету Семейная медицина в соотношении с мнением экспертов EURACT |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |