Pentru formarea elementelor de bază ale sănătății viitoarelor generații este necesară asigurarea și protecția optimă a dezvoltării copilului până la vârsta de 18 ani.
Scopul studiului este evaluarea dinamicii stării de sănătate a copiilor și adolescenților.
Material și metode: Cercetarea a fost realizată în baza rezultatelor examenelor profilactice, morbiditatea generală, dezvoltarea fizică a preșcolarilor
şi elevilor claselor 1-12 și unii factori determinați, existenți la nivelul CNSP și CNMS, și cuprinde intervalul anilor 2003-2015. Structura deficienților este
dominată de acuitatea vizuală scăzută (19,8 - 26,6 cazuri la 1000 copii examinați), urmată la o distanță esențială de retardul fizic (10,1 - 14,8 cazuri la 1000
copii examinați), dereglările de ținuta (7,1 - 8,5 cazuri la 1000 copii examinați) și defectele de vorbire (5,8-7,5 cazuri la 1000 copii examinați). Structura
înregistrată a morbidității generale a elevilor este determinată de bolile sistemului respirator (J00-J99) – 97,4±8,78‰, maladiile endocrine, de nutriție
şi metabolism (E00-E90) – 48,3±7,72‰, bolile ochiului şi anexelor sale (H00-H59) – 41,3±2,26‰ şi maladiile parazitare (B65-B83) – 40,3±6,73‰.
Concluzii: Au fost obținute date noi privind dinamica stării de sănătate a copiilor. Analiza particularităților dezvoltării fizice a copiilor, nivelului și structurii
morbidității și invalidității la copiii din diferite grupe de vârstă, a permis obținerea de date comparative privind starea de sănătate în funcție de vârsta și locul
de educație a copiilor.
In order to form the basic elements of future generations' health, it is necessary to optimally ensure and protect the development of a child until the age of 18.
The purpose of this study is to assess the dynamics of the health status in children and adolescents.
Material and Methods: The research was conducted on the basis of the results of the prophylactic examinations, general morbidity, physical development
of preschoolers and pupils from 1st up to 12th grade, also some determinant factors, existing at CNSP and CNMS level, covering the period 2003-2015.
The deficiency structure is dominated by low visual acuity (19.8 - 26.6 cases per 1000 children examined), followed at an essential distance by physical
retardation (10.1 to 14.8 cases per 1000 examined children), posture disorders, (7.1 to 8.5 cases per 1000 examined children) and speech defects (5.8-7.5
cases per 1000 examined children). The structure of the registered general morbidity of pupils is determined by diseases of the respiratory system (J00-J99)
- 97,4 ± 8,78‰, endocrine, nutrition and metabolism maladies (E00-E90) - 48,3 ± 7,72‰, eye diseases and its annexes (H00-H59) - 41.3 ± 2.26‰ and
parasitic diseases (B65-B83) - 40.3 ± 6.73‰.
Conclusions: New data on the dynamics of children's health status has been obtained. The analysis of the particularities of children's physical development,
of the level and structure of the morbidity and disability in children from different age groups, allowed us to obtain comparative data regarding the health
status, in accordance to the age and place of education of the children.