USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/15358
Title: La gestión de las reclamaciones patrimoniales como un elemento para mejorar la calidad de la asistencia sanitaria
Authors: Penalver Castellano, Rafael
Rivas Anton, Alfredo
Keywords: claims due to medical malpractice;risk map;mistakes;hurt;indemnitation;quality
Issue Date: 2013
Publisher: Asociația Obștească ”Economie, Management și Psihologie în Medicină” din Republica Moldova
Citation: PENALVER CASTELLANO, Rafael, RIVAS ANTON, Alfredo. La gestión de las reclamaciones patrimoniales como un elemento para mejorar la calidad de la asistencia sanitaria. In: Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină. 2013, nr. 1(46), pp. 58-62. ISSN 1729-8687.
Abstract: Summary. The property claims management as a mechanism to improve the quality of healthcare Objective. To analyze the (medical malpractice) claims from patients of the Regional Health Care Service of Castilla-La Mancha (part of the Spanish National Health Care System) suffering from health care induced injures, in order to assess if they contain enough information to develop a risk map. This map could be useful tool to alert about risk elements for patients attended by health care services. Methods. 1310 (medical malpractice) claims records were studied, filed by the citizens of Castilla-La Mancha Region between 2004 and 2009. These claims have been resolved by the Health Care Service (Administration). The claims were classifi ed by cause, geographical location of the patient, health care level, administrative dependence of the health care centre, and status of the attending health professional. Results. Risk selection criteria were developed for different levels of health care. These criteria considered the repetition of adverse events capable of causing harm, the reiteration of mistakes in a given process, and the impact of the injuries produced, provided that the end result of negligence and mistakes was the patient’s death. Conclusions. Spanish health care system allows to design and implement a new information system. This system contains enough qualitative, organizational and functional data of the health service to develop a risk map of errors or circumstances leading to avoidable injuries to the citizens, thus becoming yet another tool for health care quality improvement.
Rezumat. Managementul reclamaţiilor patrimoniale ca element pentru îmbunătăţirea calităţii asistenţei sanitare. Au fost analizate plângerile (malpraxis medical) pacienţilor care au utilizat Serviciul Regional de Sănătate din Castilla-La Mancha şi care au suferit leziuni induse de îngrijirile de sănătate, cu scopul de a evalua dacă acestea conţin suficiente informaţii pentru a dezvolta o hartă a riscului, utilă pentru alerta privind elementele de risc pentru pacienţii care au benefi ciat de servicii de sănătate. Au fost studiate 1.310 plângeri înregistrate, depuse de către cetăţenii din Regiunea Castilla-La Mancha în perioada 2004-2009, rezolvate de Serviciul de Sănătate (Administraţie) şi clasifi cate în funcţie de cauză, zona geografi că a pacientului, de nivelul de îngrijire a sănătăţii, de apartenenţa administrativă a centrului de îngrijire a sănătăţii, precum şi de statutul profesionistului care a acordat asistenţa. Criteriile de selecţie a riscurilor au fost dezvoltate pentru diferite niveluri de îngrijire a sănătăţii. Aceste criterii au luat în consideraţie repetarea evenimentelor adverse care pot provoca daune, repetarea greşelilor într-un anumit proces, precum şi impactul leziunilor produse, atunci când rezultatul final al neglijenţei sau greşelii a fost moartea pacientului. Sistemul de sănătate spaniol a proiectat şi a implementat un nou sistem de informaţii. Acest sistem conţine sufi ciente date calitative, organizatorice şi funcţionale privind serviciile de sănătate, pentru a dezvolta o hartă a riscului de erori sau circumstanţe care duc la evenimente adverse evitabile pentru cetăţeni, devenind astfel un instrument complementar pentru îmbunătăţirea calităţii îngrijirilor de sănătate.
metadata.dc.relation.ispartof: Sănătate Publică, Economie și Management în Medicină: Atelier de lucru al Asociaţiei Latine pentru Analiza Sistemelor de Sănătate (ALASS) cu tema: „Malpraxis medical: actualităţi şi perspective”, organizat de Asociaţia Economie, Management şi Psihologie în Medicină din Republica Moldova, membru instituţional, 29 iunie 2012, Chișinău, Republica Moldova
URI: http://revistaspemm.md/wp-content/uploads/2019/04/cm1_46_2013-1.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/15358
ISSN: 1729-8687
Appears in Collections:Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină Nr. 1 (46) / 2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA_GESTION_DE_LAS_RECLAMACIONES.pdf479.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback