USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29179
Title: ROLUL ERGONOMIEI LA LOCUL DE MUNCĂ ÎN APARIȚIA AFECȚIUNILOR MUSCULOSCHELETICE LA CADRELE DIDACTICE
Other Titles: THE ROLE OF WORKPLACE ERGONOMICS IN THE OCCURRENCE OF MUSCULOSKELETAL DISORDERS IN TEACHERS
Authors: Dumitru Cheptea
Serghei Cebanu
Ioana Popa
Simona Villani
Keywords: ergonom ics;occupational environment;teachers;health status
Issue Date: 2024
Publisher: Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: Dumitru Cheptea; Serghei Cebanu; Ioana Popa; Simona Villani. ROLUL ERGONOMIEI LA LOCUL DE MUNCĂ ÎN APARIȚIA AFECȚIUNILOR MUSCULOSCHELETICE LA CADRELE DIDACTICE = THE ROLE OF WORKPLACE ERGONOMICS IN THE OCCURRENCE OF MUSCULOSKELETAL DISORDERS IN TEACHERS. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11, Nr. 3, anexa 2, p. 137. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Afecțiunile musculo-scheletice sunt printre cele mai frecvent raportate cauze ale bolilor profesionale. Deși profesorii afectați pot continua să fie productivi, mulți își încheie cariera didactică mai devreme din cauza acestor probleme de sănătate. Scopul lucrării. Evaluarea influenței parametrilor ergonomici ai locurilor de muncă din mediul educațional modern asupra manifestării disconfortului musculo-scheletic al profesorilor din instituțiile de învățământ general. Material și metode. S-a demarat un studiu descriptiv, longitudinal, pe un eșantion de 750 de cadre didactice din școlile Republicii Moldova. Indicatorii goniometrici ai poziției de lucru au fost evaluați utilizând metoda fotografică și cronometrând activitățile ocupaționale. Prezența disconfortului musculo-scheletal și factorii asociați au fost evaluați prin aplicarea chestionarului. Rezultate. Conform datelor goniometrice, 87,5% dintre profesori adoptă o poziție de muncă neergonomică. S-au constatat devieri de la unghiurile fiziologice ale articulațiilor: radiocarpiană cu 23,30; cotului cu 36,20; șoldului cu 41,70;genunchiului cu 43,10; tibio-tarsiană cu 9,10. Ung hiul de deviere a gâtului de la verticală - 24,80, al umărului de 4,60, iar devierea trunchiului a depășit în medie 17,50 față de poziția fiziologică. Totodată, 37,3±8,12% dintre pro fesori suferă de afecțiuni cronice ale aparatului locomotor, 28,9% - artrite, restul – artroze și alte modificări distructive ale articulațiilor. În plus, peste 21,7±7,21% dintre respondenți acuză dureri la nivelul membrelor la sfârșitul zilei de muncă. Concluzii. Organizarea locurilor de muncă ale profesorilor rămâne o problemă semnificativă. Pentru a preve ni tulburările de postură și disconfortul musculo-scheletic, este important să se predea dascălilor principiile ergonomice, prevenirea bolilor musculo-scheletice și menținerea unei posturi de lucru raționale.
Background. Musculoskeletal disorders are among the most reported causes of occupational diseases. Although affected teachers may continue to be productive, many end their teaching careers early due to these health problems. Objective of the study. Is to assess the influence of workplace ergonomic parameters on the musculoskeletal disorders of teachers in modern educational institutions. Mate rial and methods. A descriptive, longitudinal study was conducted on a sample of 750 teachers in Moldovan schools. Goniometric indicators of work positions were assessed us ing the photographic method and by timing occupational activities. The presence of musculoskeletal discomfort and associated factors were evaluated using a questionnaire. Results. According to the goniometric data, 87.5% of teach ers adopt a non-ergonomic working position. Deviations from physiological joint angles were observed: radio carpal by 23.30, elbow by 36.20, hip by 41.70, knee by 43.10, and tibio-tarsal by 9.10. The angle of neck deviation from the vertical was 24.80, shoulder deviation was 4.60, and trunk deviation exceeded the physiological position by an average of 17.50. Additionally, 37.3±8.12% of teachers suffer from chronic locomotors system diseases, with 28.9% having arthritis and the remainder experiencing arthrosis and other destructive joint changes. Furthermore, more than 21.7±7.21% of respondents report limb pain at the end of the working day. Conclusions. The organization of teachers’ work remains a significant issue. To prevent postural disorders and musculoskeletal discomfort, it’s crucial to educate teachers about ergonomic principles, methods for preventing musculoskeletal diseases, and the importance of maintaining proper working posture.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
URI: https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29179
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_3_2024_A2_137.pdf189 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback