USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29453
Title: Tulburările de vorbire și limbaj la copii: funcțiile psihoemoționale și cognitive
Other Titles: Speech and language disorders in children: psychoemotional and cognitive functions
Authors: Eladi, Veronica
Keywords: speech disorder;language disorder;child
Issue Date: 2024
Publisher: Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: ELADI, Veronica. Tulburările de vorbire și limbaj la copii: funcțiile psihoemoționale și cognitive = Speech and language disorders in children: psychoemotional and cognitive functions. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 433. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Tulburarea de vorbire și limbaj la copii (TVL) reprezintă una din cele mai frecvente tulburări de neurodezvoltare, cu impactul pe termen lung asupra funcțiilor emoționale și intelectuale. Scopul lucrării. Aprecierea funcțiilor psihoemoționale și cognitive la copiii cu TVL. Material și metode. Au fost analizate datele din literatura științifică de pe portaluri Google Scholar, PubMed, ResearchGate, pentru a stabili influența TVL asupra funcțiilor psihoemoționale și cognitive. Rezultate. Într-un studiu din 2023, până la 37,8% dintre copiii cu TVL s-au dovedit a avea dificultăți de neadaptare socială. Meta-analizele studiilor prospective longitudinale și transversale care compară copiii cu TVL cu copiii cu limbaj tipic, au găsit creșteri mod erate ale simptomelor de neadaptare socială, emoțională și comportamentală la copiii cu TVL. Acesta este cazul atât pen tru problemele de internalizare (anxietate, depresie ), cât și pentru cele de externalizare (probleme de conduită, deficit de atenție). S-a estimat că între 32,7% și 42,8% dintre copiii cu TVL, îndeplinesc limitele clinice pentru îngrijorarea neadaptării sociale, emoționale și comportamentale până la adolescență. Dubois și alții ,într-o revizuire sistematică din 2020, a concluzionat că copiii cu TVL pot prezenta, un risc mai mare pentru probleme sociale și comportamentale, pe lângă problemele de învățare, dintre care unele pot persista până la vârsta adultă. Chow și colab., într-un studiu în 2021, au stabilit că copii cu TVL au șanse de a avea o prietenie re ciprocă cu 50% mai mici decât semenii lor. Aceasta s-ar da tora singurătății, respingerii colegilor și prieteniilor problematice. Concluzie: Putem presupune că există o legătură puternică între abilitățile cognitive non-verbale și verbale la copiii cu TVL, și cu cât nivelul cognitiv non-verbal este mai slab, cu atât abilitățile verbale sunt mai scăzute.
Background. Speech and Language Disorder (SLD) in children is one of the most common neurodevelopmental disor ders, with long-term impacts on emotional and intellectual functions. Objective of the study. To assess the psychoemo tional and cognitive functions in children with SLD. Material and methods. Data from the scientific literature on Google Scholar, PubMed, and ResearchGate portals were analyzed to establish the influence of SLD on psychoemotional and cognitive functions. Results. In a 2023 study, up to 37.8% of children with SLD were found to have difficulties in social maladjustment. Meta-analyses of prospective longitudinal and cross-sectional studies comparing children with SLD to children with typical language found moderate increases in symptoms of social, emotional, and behavioral maladjustment in children with SLD. This is the case for both internalizing problems (anxiety, depression) and externalizing problems (behavioral problems, attention deficit). It has been estimated that between 32.7% and 42.8% of children with SLD meet the clinical cut-offs for concern about social, emotional, and behavioral maladjustment by adolescence. Dubois et al., in a 2020 systematic review, concluded that children with SLD may be at increased risk for social and be havioral problems, in addition to learning problems, some of which may persist into adulthood. Chow et al., in a 2021 study, found that children with SLD are 50% less likely to have a reciprocal friendship than their peers. This could be due to loneliness, peer rejection, and problematic friendships. Conclusion. There is a strong relationship between nonverbal and verbal cognitive abilities in children with SLD, and the lower the nonverbal cognitive level, the lower the verbal abilities.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 16-18 octombrie, 2024
URI: https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29453
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_3_2024_A2_433.pdf188.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback