|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/29491
Title: | Relația dintre stres și reușita academică |
Other Titles: | The relationship between stress and academic achievement |
Authors: | Varsilovschi, Daniela Cărăruș, Margarita |
Keywords: | academic stress;academic achievement;mental health |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
Citation: | VARSILOVSCHI, Daniela; CĂRĂRUȘ, Margarita. Relația dintre stres și reușita academică = The relationship between stress and academic achievement. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 473. ISSN 2345-1467. |
Abstract: | Introducere. Stresul academic influențează performanța
studenților la nivel global. Cerințele și așteptările mari
determină un stres intens, cauzând vulnerabilitate și anxietate. Studierea relației dintre stres și reușita academică
este esențială pentru crearea unor strategii eficiente de
gestionare a stresului. Scopul lucrării. Explorarea și analizarea impactului stresului asupra performanței academice.
Identificarea factorilor de stres academic și a strategiilor
de gestionare a acestuia care pot îmbunătăți reușita academică. Material și metode. Lucrarea analizează articole
și studii despre stresul academic și impactul acestuia asupra performanței academice. S-au utilizat baze de date academice precum American Psychological Association (APA),
PubMed, ResearchGate și s-au realizat chestionare și interviuri cu studenți din diverse facultăți pentru a evalua nivelul
de stres și performanța academică. Rezultate. Revizuirea
literaturii a indicat o relație semnificativă între stres și performanța academică. Analiza chestionarelor a arătat că 65%
dintre studenți au un nivel de stres moderat, 25% au un
nivel de stres ridicat, iar 10% un nivel scăzut de stres. Studenții cu niveluri ridicate de stres au obținut în medie note
mai scăzute cu 20% comparativ cu cei cu niveluri scăzute
de stres. Mai mult, s-a constatat că studenții care au utilizat
tehnici de gestionare a stresului au înregistrat îmbunătățiri semnificative în performanța academică. Interviurile au
subliniat că principalele surse de stres includ volumul mare
de sarcini și presiunea de a obține rezultate academice înalte. Concluzie. Stresul influențează negativ performanța academică și calitatea vieții. Pentru a contracara aceste efecte,
este crucial să dezvoltăm strategii eficiente de gestionare
a stresului, asigurând astfel sporirea reușitei academice,
creșterea capacității intelectuale, dorinței și motivației de
învățare. Background. Academic stress influences student performance globally. High demands and expectations lead to
intense stress, causing vulnerability and anxiety. Studying
the relationship between stress and academic success is essential for creating effective stress management strategies.
Objective of the study. To explore and analyze the impact
of stress on academic performance. To identify the factors
of academic stress and strategies for managing it that can
improve academic success. Material and methods. The
paper reviews articles and studies on academic stress and
its impact on academic performance. Academic databases
such as American Psychological Association (APA), PubMed,
ResearchGate were used and questionnaires and interviews
with students from various faculties were conducted to
assess stress levels and academic performance. Results.
The literature review indicated a significant relationship
between stress and academic performance. Analysis of the
questionnaires showed that 65% of students had moderate stress, 25% had high stress, and 10% had low stress.
Students with high levels of stress scored on average 20%
lower than those with low levels of stress. Furthermore, students who used stress management techniques were found
to have significant improvements in academic performance.
The interviews highlighted that the main sources of stress
included high workloads and pressure to achieve high academic results. Conclusion. Stress negatively influences academic performance and quality of life. To counteract these
effects, it is crucial to develop effective stress management
strategies, thereby ensuring increased academic achievement, intellectual capacity, desire and motivation to learn. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 16-18 octombrie, 2024 |
URI: | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29491 |
ISSN: | 2345-1467 |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|