USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29491
Title: RELAȚIA DINTRE STRES ȘI REUȘITA ACADEMICĂ
Other Titles: THE RELATIONSHIP BETWEEN STRESS AND ACADEMIC ACHIEVEMENT
Authors: Daniela Varsilovschi
Margarita Cărăruș
Keywords: academic stress;academic achievement;mental health
Issue Date: 2024
Publisher: Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: Daniela Varsilovschi; Margarita Cărăruș. RELAȚIA DINTRE STRES ȘI REUȘITA ACADEMICĂ = THE RELATIONSHIP BETWEEN STRESS AND ACADEMIC ACHIEVEMENT. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11, Nr. 3, anexa 2, p. 473. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Stresul academic influențează performanța studenților la nivel global. Cerințele și așteptările mari determină un stres intens, cauzând vulnerabilitate și anxietate. Studierea relației dintre stres și reușita academică este esențială pentru crearea unor strategii eficiente de gestionare a stresului. Scopul lucrării. Explorarea și analizarea impactului stresului asupra performanței academice. Identificarea factorilor de stres academic și a strategiilor de gestionare a acestuia care pot îmbunătăți reușita academică. Material și metode. Lucrarea analizează articole și studii despre stresul academic și impactul acestuia asupra performanței academice. S-au utilizat baze de date academice precum American Psychological Association (APA), PubMed, ResearchGate și s-au realizat chestionare și interviuri cu studenți din diverse facultăți pentru a evalua nivelul de stres și performanța academică. Rezultate. Revizuirea literaturii a indicat o relație semnificativă între stres și per formanța academică. Analiza chestionarelor a arătat că 65% dintre studenți au un nivel de stres moderat, 25% au un nivel de stres ridicat, iar 10% un nivel scăzut de stres. Studenții cu niveluri ridicate de stres au obținut în medie note mai scăzute cu 20% comparativ cu cei cu niveluri scăzute de stres. Mai mult, s-a constatat că studenții care au utilizat tehnici de gestionare a stresului au înregistrat îmbunătățiri semnificative în performanța academică. Interviurile au subliniat că principalele surse de stres includ volumul mare de sarcini și presiunea de a obține rezultate academice înal te. Concluzie. Stresul influențează negativ performanța academică și calitatea vieții. Pentru a contracara aceste efecte, este crucial să dezvoltăm strategii eficiente de gestionare a stresului, asigurând astfel sporirea reușitei academice, creșterea capacității intelectuale, dorinței și motivației de învățare.
Background. Academic stress influences student performance globally. High demands and expectations lead to intense stress, causing vulnerability and anxiety. Studying the relationship between stress and academic success is es sential for creating effective stress management strategies. Objective of the study. To explore and analyze the impact of stress on academic performance. To identify the factors of academic stress and strategies for managing it that can improve academic success. Material and methods. The paper reviews articles and studies on academic stress and its impact on academic performance. Academic databases such as American Psychological Association (APA), PubMed, ResearchGate were used and questionnaires and interviews with students from various faculties were conducted to assess stress levels and academic performance. Results. The literature review indicated a significant relationship between stress and academic performance. Analysis of the questionnaires showed that 65% of students had moderate stress, 25% had high stress, and 10% had low stress. Students with high levels of stress scored on average 20% lower than those with low levels of stress. Furthermore, stu dents who used stress management techniques were found to have significant improvements in academic performance. The interviews highlighted that the main sources of stress included high workloads and pressure to achieve high academic results. Conclusion. Stress negatively influences academic performance and quality of life. To counteract these effects, it is crucial to develop effective stress management strategies, thereby ensuring increased academic achievement, intellectual capacity, desire and motivation to learn.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
URI: https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29491
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_3_2024_A2_473.pdf187.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback