|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/29866
Title: | Concepte cheie și bune practici ale educației interculturale aplicate în învățământul superior |
Other Titles: | Key concepts and good practices of applied interculturality in high education |
Authors: | Chiriac, Argentina Lopatiuc, Alina |
Keywords: | interculturality;intercul tural communication;empathy;critical thinking |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
Citation: | CHIRIAC, Argentina; LOPATIUC, Alina. Concepte cheie și bune practici ale educației interculturale aplicate în învățământul superior = Key concepts and good practices of applied interculturality in high education. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 867. ISSN 2345-1467. |
Abstract: | Introducere. Educația interculturală în învățământul superior este esențială pentru pregătirea studenților de a
prospera într-o lume globalizată. Această abordare pune
accentul pe înțelegerea, respectul și integrarea diverselor
perspective culturale. Educația interculturală favorizează
un mediu academic mai incluziv și promovează coeziunea
socială. Scopul lucrării. Scopul acestei lucrări este de a
identifica și analiza conceptele cheie și cele mai bune practici ale educației interculturale aplicate în învățământul superior. Prin explorarea acestor elemente, lucrarea își propune
să ofere perspective asupra modului în care instituțiile de
învățământ pot sprijini mai bine competența interculturală
în rândul studenților și personalului. Material și metode.
Studiul implică o revizuire cuprinzătoare a literaturii de
specialitate a cercetărilor existente privind educația interculturală în învățământul superior. Materialul empiric a
fost cercetat în cadrul mai multor activități interculturale
desfășurate în tandem studenți autohtoni-studenți internaționali. Concluzii. Educația interculturală este vitală
pentru instituțiile de învățământ superior care vizează
pregătirea studenților pentru o lume multiculturală. Rezultate. Analiza relevă câteva concepte-cheie cruciale pentru
o educație interculturală eficientă, inclusiv conștientizarea
culturală, empatia și gândirea critică. Implementarea conceptelor-cheie și a celor mai bune practici îmbunătățește
competențele interculturale ale studenților, conducând
la un mediu de învățare mai incluziv și mai dinamic. Este
primordial pentru instituțiile de învățământ superior să
acorde prioritate educației interculturale pentru a promova
o societate mai coezivă și mai înțelegătoare. Introduction. Intercultural education in higher education
is essential for preparing students to thrive in a globalized
world. This approach emphasizes understanding, respect,
and integration of diverse cultural perspectives. Intercultural education fosters a more inclusive academic environment
and promotes social cohesion. The purpose of the paper.
The purpose of this paper is to identify and analyze the key
concepts and best practices of intercultural education as
applied in higher education. By exploring these elements,
the paper aims to provide insights into how educational
institutions can better support intercultural competence
among students and staff. Material and methods. The
study involves a comprehensive literature review of existing
research on intercultural education in higher education. It
also includes case studies of universities that have successfully implemented intercultural education programs. Data
collection methods involve surveys and interviews with educators and students to gather first-hand experiences and
feedback on intercultural initiatives. Results. The analysis
reveals several key concepts crucial for effective intercultural education, including cultural awareness, empathy,
and critical thinking. Best practices identified include integrating intercultural topics into the curriculum, promoting
cultural exchange programs, and providing professional development for educators on intercultural competence. Case
studies demonstrate that institutions with dedicated intercultural education policies and programs see improved student engagement and inclusivity. Conclusions. Intercultural education is vital for higher education institutions aiming
to prepare students for a multicultural world. Implementing
key concepts and best practices enhances students’ intercultural competence, leading to a more inclusive and dynamic
learning environment. Educational institutions should prioritize intercultural education to foster a more cohesive and
understanding society |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
URI: | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29866 |
ISSN: | 2345-1467 |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|