|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/29867
Title: | Cercetarea pedagogică – strategie de progres în fenomenele educaționale |
Other Titles: | Pedagogical research – strategy for progress in educational phenomena |
Authors: | Cravcenco, Svetlana Malic, Maricica |
Keywords: | pedagogical research;creative progress;knowledge;educa tional phenomenon;research-action;teaching staff;training;education |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
Citation: | CRAVCENCO, Svetlana; MALIC, Maricica. Cercetarea pedagogică – strategie de progres în fenomenele educaționale = Pedagogical research – strategy for progress in educational phenomena. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 868. ISSN 2345-1467. |
Abstract: | Introducere. Dezvoltarea pedagogiei ca știință a fost condiționată din totdeauna, dar mai cu seamă în ultimul secol,
de cercetarea pedagogică. Ea reprezintă factorul determinant al inovațiilor, al ameliorărilor ce survin în învățământ,
în educație, în ansamblul ei. În acest context, finalitatea
cercetărilor pedagogice constă în descoperirea de modalități de perfecționare a acțiunii educaționale astfel încât
să-i crească eficiența specifică în raport cu principiile și cu
standardele stabilite. Îmbinarea predării cu elemente de investigație personală asigură premisele practicii pedagogice
mai flexibile și mai creative. Scopul lucrării. Scopul specific al acestei lucrări este înțelegerea, analizarea, explicarea,
optimizarea, perfecționarea și prospectarea fenomenului
educațional și caracteristica acesteia și de sporire a calității
în procesul de formare a personalității. Toate acestea se realizează în viziune sistemică, prin investigarea teoretică sau
practic-aplicativă a relațiilor funcționale și cazuale dintre
componentele și variabilele fenomenului educațional. Material și metode. Pentru a desfășura o cercetare pedagogică
sunt necesare diverse materiale și metode, adaptate la scopul și obiectivele specifice studiului cum ar fi: a) Sesizarea
apariției unei probleme de cercetat pentru care nu există
încă o aplicație adecvată. Această problemă poate să apară spontan din observația însăși a faptelor sau să fie pusă
intenționat; b) formularea adecvată și precisă a problemei
de cercetat, altfel cercetarea rătăcește și se epuizează; c)
documentarea în domeniu. Rezultatele. Oricare rezultat
va trebui să fie dedus din analiza datelor sau rezultatelor
experimentale obținute. Finalitatea oricărei cercetări pedagogice este de a descoperi reguli de acțiune pentru a spori
în mod sigur randamentul educației. Concluzii. Obiectivul
final al cercetării pedagogice este cel de a ameliora acțiunea
pedagogică, care – direct sau indirect – are legătură cu randamentul educativ. Background. The development of pedagogy as a science has
always been conditioned, but especially in the last century,
by pedagogical research. Pedagogical research is the determining factor of innovations, of improvements occurring in
education, in education as a whole. In this context, the purpose of pedagogical research is to discover ways to improve
educational action to increase its specific efficiency in relation to the established principles and standards. In general,
researchers consider pedagogy as a source of development
of thinking and creative practice, progress in knowledge
and solving many problems of social practice, and we can
say without error that the development of pedagogical science and, implicitly, education is related to research pedagogical, and it represents a natural action strategy, typical
of any teaching staff and necessary for his professional development in his teaching career. Combining teaching with
elements of personal investigation provides the premises
for a more flexible and creative pedagogical practice. Objective of the study. The purpose of the paper is to present the
main constructive elements of the training and self-training
strategies, it gives us an image of their complexity and suggests that their component elements can enter into variable
combinations, from the most diverse. Since the main component elements of the training and self-training strategies
remain the types of learning experiences / self-learning, the
didactic methods and procedures, the means of education
and the forms of organizing the activity of those who educate. Material and methods. a) Reporting the occurrence
of a problem to be researched for which there is not yet an
appropriate application. b) adequate and precise formulation of the problem to be researched, otherwise the research
goes astray and exhausts itself; c) documentation in the
field. Results. Any result will have to be deduced from the
analysis of the data or experimental results obtained. These
conclusions refer to the variation/invariance of the studied
phenomenon, the symptomatic or passing character of the
phenomenon under investigation, the short-, medium- or
long-term impact of the advanced solutions, etc. The purpose of any pedagogic research is to discover rules of action
to safely increase the yield of education. Conclusion. These
conclusions refer to the variation/invariance of the studied
phenomenon, the symptomatic or passing character of the
phenomenon under investigation, the short-, medium- or
long-term impact of the advanced solutions, etc. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
URI: | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29867 |
ISSN: | 2345-1467 |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|