DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Bâlici, Nadejda | |
dc.contributor.author | Bâlici, Marcel | |
dc.date.accessioned | 2024-12-19T12:50:28Z | |
dc.date.accessioned | 2024-12-22T19:21:38Z | |
dc.date.available | 2024-12-19T12:50:28Z | |
dc.date.available | 2024-12-22T19:21:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | BÂLICI, Nadejda; BÂLICI, Marcel. Imersivitate și detaliere în prezentarea instrumentarului fonetic (Studiu de caz) = Immersion and detailing in the presentation of phonetic tools (Case study). In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 879. ISSN 2345-1467. | en_US |
dc.identifier.issn | 2345-1467 | |
dc.identifier.uri | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf | |
dc.identifier.uri | https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29878 | |
dc.description | Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldova | en_US |
dc.description.abstract | Introducere. Lucrarea își propune să releve valența
funcțional utilitară a unor instrumente didactice aferente
formării competenței fonetice, în cadrul activităților praxiologice de diferențiere și influență regresivă. Relativ la aspectul de diferențiere a fonemului receptat și a pronunției
elementului scris grafem, întâlnim în diverse limbi conceptul generalizator de ,,sistem de opoziți.’’ De altfel, sistemul
de opoziții este un concept teoretic derivat din activitatea
praxiologică, fundamentată pe observare și identificare
a nivelului de dificultate în receptarea și producerea unui
sunet. Scopul lucrării rezidă în corelarea sistemelor de
opoziții specifice sistemului fonetic intrinsec, al limbii
studiate comparativ cu limba maternă, cu „arhitectura”
conceptual metodologică a modelului didactic de formare a
competenței fonetico - fonologice, reflectat în instrumentul
fundamental aferent Agenda fonetică. Material și metode.
Relativ la resursele didactice se va prezenta Agenda fonetică, dar având un element INOVATOR, al conexiunilor multiple. Inițial se va pune accentul pe modelul cercetătoarei
italiene L. Calabro – MARSS, cu explicarea acronimului și
indicarea elementelor de raportare la resursa didactică, activitate similară propusă de cercetătorii Bâlici M. și Bâlici
N., care au descris în multiple cercetări didactice conceptul
algoritmului de învățare ACISSI. Rezultate. Rezultatele cercetării vor fi prezentate prin următoarele tipuri de interpretare: calitativă și statistică, temporal individuală și de grup,
comparativ – temporală, comparativ pe grup omogen și
neomogen. Concluzii. a) Valorificarea valențelor sistemului
fonetic pentru studiul RLS este o activitate indispensabilă,
esențială, centrală și fundamentală pentru derularea ulterioară a procesului acțional în vederea formării competenței
lingvistice și de comunicare. b) Un instrument esențial pentru exersarea practică a competenței fonetico- fonologice îl
constituie Agenda fonetică. | ro_RO |
dc.description.abstract | Introduction. The paper aims to reveal the functional and
utilitarian valence of certain teaching tools related to the
development of phonetic competence, within the praxeological activities of differentiation and regressive influence. Regarding the aspect of differentiating the received phoneme
and the pronunciation of the written grapheme, we encounter the generalizing concept of the “system of oppositions”
in various languages. Moreover, the system of oppositions
is a theoretical concept derived from praxeological activity,
based on observation and identification of the level of difficulty in perceiving and producing a sound. The purpose
of the paper lies in correlating the systems of oppositions
specific to the intrinsic phonetic system of the studied language and compared to the native language, within the conceptual-methodological architecture of the didactic model
for developing phonetic-phonological competence reflected
in the fundamental tool related to the Phonetic Agenda. Material and methods. Regarding educational resources, the
Phonetic Agenda will be presented, incorporating an INNOVATIVE element of multiple connections. Initially, the emphasis will be placed on the model of the Italian researcher
L. Calabro - MARSS, explaining the acronym and indicating
the elements related to the educational resource. A similar
activity is proposed by researchers M. Bâlici and N. Bâlici,
who have described in multiple educational research studies the concept of the learning algorithm ACISSI. Results.
The research results will be presented through the following types of interpretation: qualitative and statistical, temporal individual and group analysis, temporal comparative
analysis, homogeneous and heterogeneous group comparative analysis. Conclusions. a) Harnessing the valences of
the phonetic system for the study of RFL is an indispensable, essential, central, and fundamental activity for the subsequent execution of the action process aimed at developing
linguistic and communicative competence. b) An essential
tool for practical exercise of phonetic-phonological competence is the Phonetic Agenda. | en_US |
dc.publisher | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova | en_US |
dc.relation.ispartof | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences | en_US |
dc.subject | phonetic duplicates | en_US |
dc.subject | duplicates system | en_US |
dc.subject | Phonetic Agenda | en_US |
dc.subject | phonetic-phono logical competence | en_US |
dc.title | Imersivitate și detaliere în prezentarea instrumentarului fonetic (Studiu de caz) | ro_RO |
dc.title.alternative | Immersion and detailing in the presentation of phonetic tools (Case study) | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
|