USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/32290
Title: PROFILUL COGNITIV ÎN TULBURĂRI DE VORBIRE ŞI LIMBAJ LA COPII: CORELAŢII ÎNTRE SCORUL DAYC-2 ŞI ACTIVITATEA ELECtRoENCEFALOGRAFICĂ
Other Titles: COGNITIVE PROFILE IN SPEECH AND LANGUAGE DISORDERS IN CHILDREN: CORRELATIONS BETWEEN DAYC-2 SCORE AND EEG ACTIVITY
Authors: Eladi, Veronica
Chiperi, Mihaela
Keywords: speech disorders;neurocognitive development;children;EEG
Issue Date: 2025
Publisher: 
Citation: Eladi, Veronica; Chiperi, Mihaela. PROFILUL COGNITIV ÎN TULBURĂRI DE VORBIRE ŞI LIMBAJ LA COPII: CORELAŢII ÎNTRE SCORUL DAYC-2 ŞI ACTIVITATEA ELECtRoENCEFALOGRAFICĂ = COGNITIVE PROFILE IN SPEECH AND LANGUAGE DISORDERS IN CHILDREN: CORRELATIONS BETWEEN DAYC-2 SCORE AND EEG ACTIVITY. In: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2025, vol. 12, Nr. 3/2025, anexa 2, p. 560. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Tulburările de vorbire şi limbaj (TVL) afectează înţelegerea cât şi exprimarea limbajului, şi se corelează frecvent cu dificultăţi cognitive subtile. În practica clinică, instrumentele de screening pot oferi informaţii relevante în combinaţie cu explorări neurofiziologice precum electro-encefalografia (EEG). Scop. Evaluarea corelaţiei şi legăturii dintre prezenţa tulburărilor de vorbire şi limbaj şi profilul cognitiv cu modificările activităţii electroencefalografice (EEG) la copii de vârstă mică. Material şi metode. Au fost evaluaţi 50 de copii cu vârste între 2 şi 5 ani (vârsta medie: 3,9 ± 0,7 ani): 30 copii cu TVL şi 20 copii, fără TVL. Evaluarea a fost efectuată prin Scorul DAYC-2 - domeniile: cognitiv, comunicare, comportament adaptativ şi investigarea EEG. Testul statistic folosit -Testul t Student şi coeficientul de corelaţie Pearson. Rezultate. Au fost obţinute scoruri mai mici la domeniile DAYC-2 a lotului cu TVL vs. lotul control: cognitiv - 81,6/101; limbaj receptiv şi expresiv -76,1/99,8 şi 72,8 /97,6; adaptativ - 84,3/99,1; toate cu p < 0.01 şi eroarea standard ±6. EEG-ul a evidenţiat: activitate theta excesivă F/T -63%, ritm alfa slab organizat-70% şi reactivitate redusă la deschiderea ochilor-57%. Coerenţa alfa între T3-T4 a fost scăzută - 66% şi cu asimetrie funcţională stânga > dreapta -37%. Analizele Pearson au arătat corelaţii semnificative: limbaj receptiv/amplitudine alfa în T3- r = 0.52; scor cognitiv/theta frontal- r = -0.45; adaptativ/coerenţă T3-T4-r = 0.49. Concluzii. Copiii cu TVL prezintă scoruri scăzute la testul DAYC-2 şi o EEG imatură (activitate theta excesivă), cu corelaţii între organizarea corticală şi funcţionarea cognitivă/lingvistică. Integrarea acestor evaluări poate susţine intervenţia timpurie şi prevenirea complicaţiilor neurodez-voltării.
Introduction. Speech and language disorders (SLDs) impact both the understanding and production of language, often being associated with subtle cognitive and developmental impairments. In clinical settings, standardized screening tools used together with electroencephalography (EEG) offer relevant diagnostic value. Objective. Evaluation of the correlation and link between the presence of speech and language disorders and cognitive profile with changes in electroencephalographic (EEG) activity in young children. Material and methods. A total of 50 children aged 2 to 5 years (mean age 3.9 ± 0.7 years) were included: 30 children with SLD and 20 age-matched controls. Assessment included DAYC-2 scores across cognitive, communication, and adaptive behavior domains, along with EEG examination. Statistical analysis was performed using Student's t-test and Pearson correlation. Results. Lower scores were obtained in the DAYC-2 domains of the SDL group vs. the control group: cognitive - 81.6/101; receptive and expressive language -76.1/99.8 and 72.8 /97.6; adaptive - 84.3/99.1; all with p < 0.01 and standard error ±6. EEG revealed: excessive theta activity F/T -63%, poorly organized alpha rhythm -70% and reduced reactivity to eye opening -57%. Alpha coherence between T3-T4 was low -66% and with left > right functional asymmetry -37%. Pearson analyses showed significant correlations: receptive language/alpha amplitude in T3-r = 0.52; cognitive score/frontal theta-r = -0.45; adaptive/coherence T3-T4-r = 0.49. Conclusion. Children with SDL have low scores on the DAYC-2 test and an immature EEG (excessive theta activity), with correlations between cortical organization and cognitive/linguistic functioning. Integrating these assessments may support early intervention and prevention of neurodevelopmental complications.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
URI: https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/2025-10/MJHS_12_2_2025_anexa2site.pdf
https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/32290
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Congresul consacrat aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”, 20-22 octombrie 2025: Abstract book

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
M_560.pdf740.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback