Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Evaluarea capacităţii de răspuns în caz de urgenţe medicale în gimnaziile și liceele din Republica Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author Efros, Viorica
dc.contributor.author Nemerenco, Ala
dc.date.accessioned 2019-06-11T14:02:08Z
dc.date.available 2019-06-11T14:02:08Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation EFROS, Viorica; NEMERENCO, Ala. Evaluarea capacităţii de răspuns în caz de urgenţe medicale în gimnaziile și liceele din Republica Moldova. In: Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină. 2017, nr. 3(73), pp. 185-186. ISSN 1729-8687. en_US
dc.identifier.issn 1729-8687
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/1481
dc.identifier.uri http://revistaspemm.md/wp-content/uploads/2019/04/cm3_73_2017cg-2.pdf
dc.description Școala de Management în Sănătate Publică a USMF Nicolae Testemițanu en_US
dc.description.abstract Introducere În fiecare an, în SUA, circa 3.7 milioane de copii suferă un traumatism grav în timp ce se află la școală, aceasta rezultând într-o valoare estimată de aproximativ 3.2 miliarde de dolari SUA cheltuieli medicale [1]. Tot în SUA, principala cauză de deces în rândul tinerilor de vârstă școlară sunt traumatismele, dintre care 10-25% de leziuni apar în timpul petrecut în cadrul școlii [2]. Studii despre situația la acest capitol în Republica Moldova nu există, astfel, a fost considerată oportună realizarea unei astfel de cercetări. Scopul cercetării a fost evaluarea capacității de răspuns, în caz de urgențe medicale, a instituțiilor de învățământ gimnazial și liceal, pentru dezvoltarea unui plan de intervenții în caz de riscuri. Material și metode A fost realizat un studiu descriptiv selectiv, în care unitatea de cercetare au constituit-o 850 de profesori și 170 de cadre medicale ce activează în gimnazii și licee din Republica Moldova. Metoda de acumulare a datelor a fost aplicarea unui chestionar compus din 19 întrebări, pentru fiecare categorie de respondenți separat. Rezultate obținute Din numărul total de profesori chestionați, 65% au relatat că s-au confruntat cu urgențe medicale pediatrice în timpul orelor de muncă, din care cele mai frecvent raportate au fost: traumatismele – 45%, dispneea – 17%, convulsiile – 15% și alte urgențe medicale – 23%. Circa o treime din respondenți au afirmat lipsa unui Plan-răspuns de management al urgențelor medicale în instituția în care activează, 41% au mărturisit că nu cunosc nimic despre existența acestuia și doar 27% din respondenți au confirmat existența unui asemenea plan. În circa jumătate de cazuri a fost confirmată existența unei persoane responsabile pentru urgențele medicale în instituția de învățământ, în 19% cazuri nu se cunoaște despre așa ceva, iar în 24% cazuri a fost relatată lipsa nominalizării ei în instituție. Doar 57% din cadrele profesoral-didactice chestionate au confirmat că au beneficiat de instruire în acordarea primului ajutor medical. Chestionarea asistentelor medicale a constatat că 95% din ele s-au întâlnit cu urgențe medicale pediatrice în activitatea zilnică. 90% au confirmat existența în instituție a unei truse de prim ajutor, dar bronhodilatator inhalator se regăsește doar în 28% din seturi, guler cervical – în 18%; de atelă pentru imobilizarea fracturilor dispun doar 22,0% din instituțiile de învățământ chestionate. Concluzii Deși urgențele medicale în timpul orelor de studii se întâlnesc destul de frecvent, cadrele profesoral-didactic din gimnaziile și liceele din Republica Moldova prezintă un deficit de instruire în acordarea primului ajutor medical, ce se explică prin insuficiența instruirii formale. Un alt impediment serios depistat în acordarea primului ajutor medical este lipsa unui Plan-răspuns de management al urgențelor medicale, dar și a echipamentelor de urgență.
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Asociația Obștească "Economie, Management și Psihologie în Medicină" din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină: Al III-lea Congres al medicilor interniști din Republica Moldova cu participare internațională 24–25 octombrie 2017 Chișinău, Republica Moldova
dc.subject.ddc CZU 614.88:373.5(478)
dc.subject.mesh Primary Health Care--organization & administration en_US
dc.subject.mesh School Health Services en_US
dc.subject.mesh School Nursing en_US
dc.subject.mesh Emergency Medical Services en_US
dc.subject.mesh Moldova en_US
dc.title Evaluarea capacităţii de răspuns în caz de urgenţe medicale în gimnaziile și liceele din Republica Moldova en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics