Abstract:
Background. The new training exigencies overwhelmed the contemporary society in all domains
requiring adaptation efforts to the changes occurred inclusively in education, where technical-scientific
progress, audiovisual media and training offerings allow massive information exchange. Objective of
the study. Efficient theoretic landmarks determination in intellectual capacities formation through
mass-media, online platforms use and training strategies implemented by the teachers able to facilitate
the knowledge of medical English. Material and Methods. A study on specific medical language
learning methods, technological-informational impact of web tools and teacher’s role in digital teachinglearning English using the Internet was conducted. The following keywords were used in the searching
process - “English in medicine”, “E-Learning” and “online teaching platforms”. Results. The
technologically assisted learning became a really innovative, informative, documentary and socioprofessional integration component. Online teaching-learning is advantageous because it allows fast,
individualized, interactive acknowledgment using different programs, leading to cognitive and
informational autonomy. The teaching process outside institutionalized forms is an alternative way of
self-directed learning being based on concepts, basic terminology acquisition, knowledge immersion,
cognitive system performance improvement through individual reading accompanied by personal
reflection in collaboration with the teacher. Conclusion. The modern learning focused on metacognitive
education, active and individual study skills formation in information systematization is complemented
by the online training, aiming at English medical terminology acquisition, progress and social
integration of the specialist.
Introducere. Noile exigențe de formare în societatea contemporană au impus eforturi de adaptare la
schimbările ce au copleșit societatea în toate domeniile, inclusiv educația unde progresul tehnicoștiințific, mediile audio-vizuale şi ofertele în domeniul instruirii permit schimbul masiv de
informaţii. Scopul lucrării. Determinarea reperelor teoretice, eficace în formarea capacităților
intelectuale prin valorificarea mass-media, platformelor online, strategiilor formative implementate de
cadrele didactice capabile să faciliteze cunoașterea limbii engleze medicale. Material și Metode. A fost
efectuat un studiu cu privire la metodele de însușire a limbajului specific medical, impactul tehnologicinformațional, în special instrumentele web și rolul profesorului în predarea-învățarea digitală a limbii
engleze utilizând internetul. În procesul de căutare au fost utilizate următoarele cuvinte cheie – “English
in medicine”, “E-Learning” și “online teaching platforms”. Rezultate. Instruirea asistată tehnologic a
devenit o veritabilă și inovativă componentă de informare, de documentare și integrare socioprofesională. Predarea-învățarea online este avantajoasă, deoarece permite informarea rapidă,
individualizată, interactivă prin utilizarea de programe diferite, conducând la autonomie cognitivă și
informațională. Desfăşurarea procesului didactic în afara formelor instituţionalizate este un mod
alternativ de învăţare autodirijată fiind bazat pe însușirea conceptelor, limbajului de bază, aprofundarea
cunoștințelor, îmbunătățirea performanțelor propriului sistem cognitiv prin lectura individuală însoțită
de reflecția personală în colaborare cu cadrul didactic. Concluzii. Învățământul modern axat pe educația
metacognitivă, formarea deprinderilor de studiu individual și activ în sistematizarea informației este
completat de instruirea online, finalitățile fiind însușirea terminologiei medicale engleze, progresul și
integrarea socială a specialistului.