Abstract:
Background. The concept of knowledge management has come relatively recently to the attention of
Library Information Centers, offering solutions for optimizing activities and increasing institutional
performance. The knowledge management helps libraries adapt to the new requirements of the
Knowledge Society. Objective of the study. The aim of the study is to analyze the concepts related to
knowledge management from a terminological and functional point of view, as well as to highlight the
importance of implementing this phenomenon in the activity of Library Information Centers. Material
and Methods. This study is a theoretical approach and is based on the review of published papers in the
field of knowledge management, including librarianship. Based on the extensive literature review, the
evolution over time of the notion of “knowledge” was elucidated, some conceptual aspects of knowledge
management were compared, and the benefits of its implementation in libraries were identified.
Results. There is no universal definition for knowledge management adopted in the research studies.
The concept of knowledge management must be analyzed in a broad context. The notion of "knowledge"
has been analyzed over several centuries, including in the works of ancient Greek philosophers.
Effective knowledge management, through the distribution and storage of knowledge in different ways,
promotes the updating and continuous development of knowledge, skills and competences, it promotes
learning. The role of knowledge management in libraries is to create a work environment that promotes
the creation, distribution, storage and use of knowledge. Conclusion. Recent research confirms that the
implementation of knowledge management in Library Information Centers will lead to an increase in
the ability of these organizations to learn, to identify and to use knowledge from internal and external
sources in the processes and activities they carry out.
Introducere. Conceptul de management al cunoașterii a intrat relativ recent în atenția instituțiilor
infodocumentare, oferind soluții pentru optimizarea activităților și creșterea performanței instituționale.
Pentru biblioteci MC reprezintă un catalizator în adaptarea la noile cerințe ale Societății
Cunoașterii. Scopul lucrării. Scopul studiului constă în analiza conceptelor legate de managementul
cunoașterii sub aspect terminologic și funcțional, precum și relevarea importanței implementării acestui
fenomen în activitatea instituțiilor infodocumentare. Material și Metode. Prezentul studiu este o
abordare teoretică și se bazează pe revizuirea lucrărilor publicate în domeniul managementului
cunoașterii, inclusiv în biblioteconomie. Pe baza revizuirii extinse a literaturii, s-a elucidat evoluția în
timp a noțiunii de „cunoștințe”, s-au comparat unele aspecte conceptuale ale managementului
cunoașterii, s-au identificat beneficiile implementării în biblioteci. Rezultate. Din sursele studiate nu sa identificat o definiție universală pentru managementul cunoașterii. Conceptul de management al
cunoașterii trebuie privit într-un context amplu. Noțiunea de „cunoștințe” a fost analizată de-a lungul
mai multor secole, inclusiv în lucrările filosofilor Greciei Antice. Gestionarea eficientă a cunoștințelor,
prin distribuirea și stocarea cunoștințelor în diferite moduri, promovează actualizarea și dezvoltarea
continuă a cunoștințelor, aptitudinilor și competențelor, adică promovează învățarea. Rolul
managementului cunoașterii în biblioteci constă în crearea unui mediu de lucru care să promoveze
crearea, distribuirea, stocarea și utilizarea cunoștințelor. Concluzii. Cercetările recente au demonstrat
că implementarea managementului cunoașterii în structurile infodocumentare va conduce la sporirea
abilităților acestor organizații de a învăța, de a identifica și utiliza cunoașterea din surse interne și externe
în procesele și activitățile pe care le desfășoară.