Show simple item record

dc.contributor.author Goian, Natalia
dc.date.accessioned 2021-01-08T14:08:56Z
dc.date.available 2021-01-08T14:08:56Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://stiinta.usmf.md/sites/default/files/inline-files/Abstract%20Book.%20CULEGERE%20DE%20REZUMATE%20.pdf
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/14939
dc.description.abstract Background. The concept of knowledge management has come relatively recently to the attention of Library Information Centers, offering solutions for optimizing activities and increasing institutional performance. The knowledge management helps libraries adapt to the new requirements of the Knowledge Society. Objective of the study. The aim of the study is to analyze the concepts related to knowledge management from a terminological and functional point of view, as well as to highlight the importance of implementing this phenomenon in the activity of Library Information Centers. Material and Methods. This study is a theoretical approach and is based on the review of published papers in the field of knowledge management, including librarianship. Based on the extensive literature review, the evolution over time of the notion of “knowledge” was elucidated, some conceptual aspects of knowledge management were compared, and the benefits of its implementation in libraries were identified. Results. There is no universal definition for knowledge management adopted in the research studies. The concept of knowledge management must be analyzed in a broad context. The notion of "knowledge" has been analyzed over several centuries, including in the works of ancient Greek philosophers. Effective knowledge management, through the distribution and storage of knowledge in different ways, promotes the updating and continuous development of knowledge, skills and competences, it promotes learning. The role of knowledge management in libraries is to create a work environment that promotes the creation, distribution, storage and use of knowledge. Conclusion. Recent research confirms that the implementation of knowledge management in Library Information Centers will lead to an increase in the ability of these organizations to learn, to identify and to use knowledge from internal and external sources in the processes and activities they carry out. Introducere. Conceptul de management al cunoașterii a intrat relativ recent în atenția instituțiilor infodocumentare, oferind soluții pentru optimizarea activităților și creșterea performanței instituționale. Pentru biblioteci MC reprezintă un catalizator în adaptarea la noile cerințe ale Societății Cunoașterii. Scopul lucrării. Scopul studiului constă în analiza conceptelor legate de managementul cunoașterii sub aspect terminologic și funcțional, precum și relevarea importanței implementării acestui fenomen în activitatea instituțiilor infodocumentare. Material și Metode. Prezentul studiu este o abordare teoretică și se bazează pe revizuirea lucrărilor publicate în domeniul managementului cunoașterii, inclusiv în biblioteconomie. Pe baza revizuirii extinse a literaturii, s-a elucidat evoluția în timp a noțiunii de „cunoștințe”, s-au comparat unele aspecte conceptuale ale managementului cunoașterii, s-au identificat beneficiile implementării în biblioteci. Rezultate. Din sursele studiate nu sa identificat o definiție universală pentru managementul cunoașterii. Conceptul de management al cunoașterii trebuie privit într-un context amplu. Noțiunea de „cunoștințe” a fost analizată de-a lungul mai multor secole, inclusiv în lucrările filosofilor Greciei Antice. Gestionarea eficientă a cunoștințelor, prin distribuirea și stocarea cunoștințelor în diferite moduri, promovează actualizarea și dezvoltarea continuă a cunoștințelor, aptitudinilor și competențelor, adică promovează învățarea. Rolul managementului cunoașterii în biblioteci constă în crearea unui mediu de lucru care să promoveze crearea, distribuirea, stocarea și utilizarea cunoștințelor. Concluzii. Cercetările recente au demonstrat că implementarea managementului cunoașterii în structurile infodocumentare va conduce la sporirea abilităților acestor organizații de a învăța, de a identifica și utiliza cunoașterea din surse interne și externe în procesele și activitățile pe care le desfășoară. en_US
dc.publisher Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova en_US
dc.subject knowledge en_US
dc.subject information en_US
dc.subject knowledge management en_US
dc.subject libraries en_US
dc.title Knowledge management in library information centers en_US
dc.title.alternative Managementul cunoașterii în instituțiile infodocumentare en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics