Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Principii pentru recomandarea şi consilierea utilizării cosmeticelor

Show simple item record

dc.contributor.author Todoran, Nicoleta
dc.contributor.author Ciurba, Adriana
dc.contributor.author Rusu, Aura
dc.contributor.author Antonoaea, Paula
dc.contributor.author Rédai, Emöke
dc.contributor.author Guranda, Diana
dc.date.accessioned 2021-03-25T11:06:21Z
dc.date.available 2021-03-25T11:06:21Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation TODORAN, Nicoleta, CIURBA, Adriana, RUSU, Aura et al. Principii pentru recomandarea şi consilierea utilizării cosmeticelor. In: Revista Farmaceutică a Moldovei. 2014, nr. 3-4, p. 26. ISSN 1812-5077 en_US
dc.identifier.issn 1812-5077
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/16309
dc.description UMF Tîrgu Mureş, Facultatea de Farmacie, Tîrgu Mureş, România, IP USMF „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.description.abstract Obiectivul studiului: Argumentarea necesităţii de elaborare şi publicare a unui compendiu care să ghideze farmacistul pentru realizarea consilierii profesioniste în activităţile de recomandare şi eliberare a produselor cosmetice. Iniţierea unei colaborări în acest sens între disciplinele de specialitate a Facultăţilor de Farmacie: din Tîrgu Mureş – România şi respectiv din Chişinău – Republica Moldova. Material şi metode: Studiu bibliografic. Rezultate: Atât în România cât şi în spaţiul Uniunii Europene, produsul cosmetic este delimitat legislativ de medicamente şi de alte produse pentru sănătate, fiind constituit din: „orice substanţă sau preparat care urmează să fie pus în contact cu diverse părţi externe ale corpului, cu scopul exclusiv sau principal de a le curăţa, a le parfuma, a le modifica aspectul, a le corecta mirosurile corporale, a le proteja ori a le menţine în bună stare”. Luând în considerare toate criteriile care le particularizează, legea referitoare la produsele cosmetice defineşte 20 de categorii. Având în vedere utilizarea unor categorii de cosmetice ca bunuri de larg consum, legislaţia europeană este în permanenţă armonizată cu tendinţele pieţei cosmeticelor, având ca obiective principale: asigurarea siguranţei consumatorilor, protecţia mediului şi înlocuirea studiilor pe animale cu metode in vitro. Eliberarea produselor cosmetice din farmacie implică cunoaşterea unor criterii fundamentale de diferenţiere şi de recomandare a acestora astfel încât să se realizeze şi o consiliere fundamentată pe principii ştiinţifice, nu numai intuitive. Astfel, în practica farmaceutică este necesară cunoaşterea şi aplicarea următoarelor criterii: a) Tipurile de produse cosmetice în funcţie de scopul utilizării (se diferenţiază: produse pentru igienă şi protecţie, produse de înfrumuseţare şi respectiv produse pentru îngrijire şi întreţienere); b)Regiunea corpului pe care se aplică produsele (se diferenţiază: produse pentru regiunea cutanată, produse pentru păr şi pielea capului, produse pentru unghii şi respectiv produse pentru mucoase); c) Particularităţile anatomo-fiziologice (se diferenţiază produse destinate pentru: femei, gravide, nou-născuţi, copii, bărbaţi); d) Starea regiunii corpului pe care urmează să fie aplicat produsul (se diferenţiază: produse de întreţinere – pentru regiuni cu activitate fiziologică normală şi produse reparatorii – pentru regiuni deteriorate sub acţiunea factorilor exogeni sau endogeni); e) Particularităţile tipului de ten (se diferenţiază: produse pentru ten normal, ten alipic, ten deshidratat, ten mixt, tenuri sensibile; tenurile cu particularităţi, cum sunt cele sensibile sau tenul îmbătrânit prematur, necesită produse cu efecte protective şi reparatorii); f) Selectarea formei produsului cosmetic în funcţie de tipul tenului, în corelaţie cu acţiunea excipienţilor asupra regiunii sistemului intertegumentar pe care se aplică, proprietăţile fizico-chimice ale ingredientelor active din produs şi nivelul de penetraţie necesar pentru exercitarea acţiunii (numărul ingredientelor care se asociază depinde atât de nivelul penetraţiei, cât şi de complexitatea efectelor dorite). Concluzii: Diferenţierea produselor cosmetice şi recomandarea acestora la eliberarea din farmacie necesită utilizarea unor cunoştinţe şi aplicarea unor principii bine argumentate ştiinţific. Numai în acest mod poate fi fundamentată consilierea realistă, la nivel profesional corespunzător aşteptărilor solicitanţilor şi utilizatorilor de produse cosmetice. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Asociația Farmaciștilor din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Revista Farmaceutică a Moldovei: Conferința științifică consacrată jubileului de 50 de ani de la fondarea Facultății de Farmacie a IP USMF „Nicolae Testemițanu” și 80 de ani de la nașterea Patriarhului farmaciei moldave Vasile Procopișin, 31 octombrie 2014, Chișinău, Republica Moldova en_US
dc.title Principii pentru recomandarea şi consilierea utilizării cosmeticelor en_US
dc.title.alternative Basic principles for recommending and advising the use of cosmetics en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Farmaceutică a Moldovei Nr. 3-4, 2014
    Materialele conferinței științifice consacrate jubileului de 50 de ani de la fondarea Facultății de Farmacie a IP USMF „Nicolae Testemițanu” și 80 de ani de la nașterea Patriarhului farmaciei moldave Vasile Procopișin, 31 octombrie 2014, Chișinău, Republica Moldova

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics