Introducere. Gestionarea conflictelor în cadrul grupelor
de persoane este un element esenţial în crearea şi menţinerea
activităţii de înaltă performanţă a întreprinderilor.
Managementul eficient al conflictelor creează noi
oportunităţi pentru membrii echipei de a se înţelege reciproc,
fapt ce facilitează dezvoltarea atât personală cât şi
profesională.
Scopul lucrării. Evaluarea tipurilor de conflicte ce pot fi
depistate în cadrul întreprinderilor farmaceutice (ÎF),
clasificarea lor şi oferirea unui ghid de conduită pentru
conducătorii de farmacii în gestionarea conflictelor la locul
de muncă.
Rezultate. Conflictul este o stare tensională, de
neînţelegere, care apare atunci când două sau mai multe părţi
trebuie să intre în interacţiune pentru a îndeplini o sarcină, a
lua o decizie sau a soluţiona o problema, interesele părţilor
sunt diferite, acţiunea unei părţi determina reacţia negativa la
cealaltă şi părţile se critica reciproc când nu pot soluţiona
ceva. Există 3 categorii majore de conflict: relaţionale, de
sarcini şi de proces. Rezolvarea conflictelor depinde în mare
măsură de conştientizarea lor şi necesită o abordare unică şi
individualizată, iar strategia utilizată poate fi de multe ori în
funcţie de contextul situaţional şi personalitatea angajatului
sau managerului. Abordarea ordonată şi sistematică a
situaţiilor conflictuale este o necesitate cu atât mai mult cu
cât nevoile şi temerile care determină aceste situaţii nu simt
conştientizate de toţi cei implicaţi.
Concluzii. Pentru a atinge obiectivele şi scopurile dorite
fiecare farmacist trebuie sa cunoască şi să poată soluţiona
conflictele de orice natură, grad şi domeniu. Liderii ÎF se pot
angaja în soluţionarea conflictelor cu angajaţii lor şi liderii
externi, pentru asigurarea rezultatelor pozitive.
Introduction. Managing conflicts among a group of
people is a key element in creating and maintaining high
performance activities of enterprise. Effective conflicts
management creates new opportunities for team members to
understand each other, which facilitates both personal and
professional development.
The aim of the study. Assessment of types of conflicts
that can be identified in the pharmaceutical enterprises (PE),
their classification and providing guidance on behavior to
pharmacy managers in conflict management at the
workplace.
Results. Conflict is a tense situation of misunderstanding
that occurs when two or more parts should enter into
interaction to perform a task, make a decision or solve a
problem, the parties interests are different, when the action of
one side determines the negative reaction of the second side,
and both parties criticize each other when they could not
solve something. There are three overarching categories of
conflict: relationship, task and process. Conflict resolution
largely depends on their awareness and requires a unique and
individualized approach, and the used strategy can often be
based on the situation context and the identity of the
employee or manager. Orderly and systematic approach to
conflict situations is a prerequisite, especially since needs
and fears determining these situations are not acknowledged
by each person involved in conflict situation.
Conclusions. To achieve the desired objectives and goals,
each pharmacist should know and be able to resolve conflicts
of any nature, rank and field. The leaders of pharmaceutical
companies may be committed in conflict resolution with their
employees and external leaders in order to ensure positive
results.