Introducere. în ultimile decenii se atestă o dezvoltare
ascendentă a cosmetologiei terapeutice cu produse de origine
naturală. în special, se bucură de mare populairitate produsele
cosmetice ”anti-ageing” cu conţinut de fitoestrogeni, care,
graţie structurii similare cu estrogenii umani, intervin în
procesele de îmbătrînire cutanată prin stimularea
fibrinoblaştilor şi producerea de colagen. Izoflavonele sunt
cea mai importantă şi bine cunoscută clasă de fitoestrogeni,
fiind reprezentaţi de către componentele active de bază
genisteină şi daidzeină. Scopul studiului. Este evaluarea unor produse cosmetice
cu conţinut de izoflavone de pe piaţă după principii active,
foma de prezentare, doze de izoflavone.
Material şi metode. 34 de produse cosmetice cu conţinut
de izoflavone regăsite în farmaciile şi magazinele specializate
din RM şi prospectele acestora.
Rezultate. în urma evaluării produselor cosmetice cu
conţinut de izoflavone s-a constatat, că principala sursă de
izoflavone utilizată sunt proteinele din seminţe de soia (87%),
urmate de produse cu izoflavone din iris (8%) şi trifoi roşu
(5%). Produsele luate în studiu au manifestat varietate la
capitolul formă de prezentare, majoritatea fiind creme (21
produse), seruri (4), pudre (2), loţiuni (6), emulsii uleioase cu
liposomi (1). Spre regret, majoritatea prospectelor şi a
ghidurilor de utilizare nu specifică conţinutul de izoflavone în
lg de produs sau per ambalaj. Doar la 9 din cele evaluate s-a
indicat doza de principii active, acestea fiind cuprinse între
0.005% şi 0.015%. Conţinutul de izoflavone este redat în
recalcul la genisteină ca regulă, acesta fiind şi componentul
majoritar în toate produsele luate în studiu.
Concluzii. Analiza prospectelor a 34 de produse
cosmetice cu conţinut de izoflavone denotă lipsa informaţiei
referitor la cantitatea de izoflavone în produs. Se impune
necesitatea dozării acestora pentru a putea evalua
corespunderea produselor idicaţiilor din ghidurile lor de
utilizare.
Introduction. In the last decades there has been an
upward development of therapeutic cosmetology with natural
products. Especially, the 'anti-ageing' cosmetics containing
phyto-estrogens are very popular. The chemical structure of
these compounds is similar to human estrogens, which
participate in skin aging processes by stimulating the
production of collagen and fibroblasts. The isoflavones are
the most important and well known class of phyto-estrogens,
which are represented by the basic active components:
genistein and daidzein. The aim of the study. Is the evaluation of the cosmetics
containing isoflavones on the market by active ingredients,
form of presentation, doses of isoflavones.
Material and methods. 34 cosmetics containing
isoflavones from pharmacies and specialty stores of RM and
their package leaflets.
Results. As a result of evaluation of cosmetics containing
isoflavones it was found that the main source of isoflavones
are the proteins from soybean (87%), followed by isoflavones
from iris (8%) and red clover (5%). The studied products are
varied as presentation form, most of them are creams (21),
sera (4), powders (2), lotions (6), oil emulsions with
liposomes (1). Unfortunately, most of the package leaflets
and guides for use do not specify the content of isoflavones
per 1 g of product or per packaging. Only in 9 of them it was
indicated the dose of active ingredients, which are between
0.005% and 0.015%. The content of isoflavones is presented
in recalculation of the genistein as it is the major component
in all studied products.
Conclusions. The analysis of 34 package leaflets of
cosmetics containing isoflavones denotes a lack of
information on the amount of isoflavones in the product. It is
necessary to assess the isoflavones from the products in order
to evaluate their conformity with the guidelines of their use.