Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Rezilienţa psihologică, emoţiile pozitive şi adaptarea reuşită la stres

Show simple item record

dc.contributor.author Bîtca, Lucia
dc.date.accessioned 2021-05-25T14:43:18Z
dc.date.available 2021-05-25T14:43:18Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation BÎTCA, Lucia. Rezilienţa psihologică, emoţiile pozitive şi adaptarea reuşită la stres. In: Buletin de perinatologie. 2016, nr. 3(71), p. 65. ISSN 1810-5289. en_US
dc.identifier.issn 1810-5289
dc.identifier.uri https://www.mama-copilul.md/images/buletin-perinatologic/BP_2016/3_2016.pdf
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/17051
dc.description Universitatea Liberă Internaţională din Moldova, LT „Mihail Sadoveanu” en_US
dc.description.abstract Conceptul de rezilienţă psihologică a fost elaborat iniţial pentru a descrie rezistenţa relativă la experienţele de risc psihosocial (Rutter, 1996), căpătând ulterior un număr în continuă creştere de semnificaţii. Astfel rezilienţa este definită ca o adaptare pozitivă care are loc în ciuda prezenţei riscului. Emoţiile au fost considerate timp îndelungat ca servind unei funcţii de adaptare în perioade de stres (Frijda 1987). Totuşi există puţine studii care să evidenţieze rolul emoţiilor pozitive în cadrul procesului de stres, în special la vârsta tânără (Folkman, 2001). Adaptarea poate fi reflectată de capacitatea de păstrare a rezultatelor pozitive în faţa situaţiilor neplăcute întâlnite (Ryff şi Singer, 1998). Această conceptualizare a adaptării respectă principiile definite de mai multe abordări distincte privind natura relaţiilor afective influenţate de stres, sugerând faptul că puterea de a menţine şi de a nu depăşi limitele dintre stările emoţionale pozitive şi cele negative poate reprezenta o potenţială cale de conturare a adaptării flexibile. De asemenea, adaptarea reuşită poate fi exprimată şi prin capacitatea recuperării mai rapide în urma efectelor factorilor de stres (Carver şi Scheier 1999). Concluzii: Pornind de la aceste repere teoretice, trebuie analizat modul în care rezilienţa psihologică şi emoţiile pozitive dezvoltate prin diverse strategii influenţează experienţa emoţiilor negative trăite în urma parcurgerii unor situaţii stresante în contextul utilizării tehnologiei moderne de către adolescenţi. Schema mentală a situaţiei problematice, percepţia asupra situaţiei în care se află individul, cogniţiile, emoţiile, expectanţele sale sunt cele care prezintă interes în vederea explicării modului în care rezilienţa este folositǎ pentru dobândirea echilibrului. Emoţiile pozitive sunt responsabile pentru reducerea efectelor produse de emoţiile negative şi sporirea flexibilităţii în gândire (Folkman şi Moskowitz, 2000), precum şi pentru capacitatea de rezolvare de probleme (Fredrickson, 2001). en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Instituţia Medico-Sanitară Publică Institutul Mamei și Copilului en_US
dc.relation.ispartof Buletin de perinatologie en_US
dc.subject rezilienţă psihologică en_US
dc.subject emoţii pozitive en_US
dc.subject adaptare en_US
dc.title Rezilienţa psihologică, emoţiile pozitive şi adaptarea reuşită la stres en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics