Abstract:
Dezvăluirea diagnosticului de infecţie HIV pune întotdeauna problema de a alege între a spune adevărul sau a amâna acest
moment din diferite motive. Dezvăluirea diagnosticului nu înseamnă nimic mai mult decât a informa o persoană despre statusul
său medical care îi afectează viaţa.
În procesul de comunicare a diagnozei este foarte important de a conştientiza implicaţiile pe care le poate avea dezvăluirea
diagnosticului asupra persoanei afectate, cu atât mai mult în cazul în care această persoană este un copil. Construcţia afectivemoţională a lui este destul de fragilă. Odată efectuată, dezvăluirea diagnosticului influenţează toate aspectele vieţii copilului
infectat producând efecte pe termen lung şi scurt.
La copiii şi adolescenţii seropozitivi care îşi cunosc statutul pot apărea o serie de manifestări psihopatologice precum: anxietate, reacţie fizică (urinare în pat), crize emoţionale, stări depresive, agresivitate, regresie, comportament matur exagerat etc.
Cunoaşterea diagnosticului influenţează aderenţa la tratamentul ARV, dar şi acceptarea diagnosticului. În acest sens, obiectivul principal, în lucrul cu persoanele infectate cu HIV este să le ajutăm să accepte diagnosticul şi să-l integreze în propria imagine.
Pe termen lung, cunoaşterea diagnosticului înseamnă asumarea responsabilităţii în ceea ce priveşte transmiterea infecţiei
HIV, o responsabilitate care aparţine persoanei infectate, dar care este condiţionată, de fapt, de accesul la informaţie.
Cel mai important impact în viaţa copiilor în relaţie cu comunitatea locală îl are faptul că ei pot să gestioneze singuri informaţiile despre diagnostic şi că îşi pot trăi în continuare copilaria, pot merge la şcoală, ca oricare alt copil. Integrarea în sistemul educaţional poate reprezenta de asemenea un impact pe termen lung, în funcţie de suportul pe care îl oferă instituţiile locale.
Facilitarea accesului la sistemul educaţional, indiferent dacă reprezintă un proces de scurtă sau de lungă durată, influenţează direct şi puternic integrarea socială şi profesională a copiilor seropozitivi.