Abstract:
Introducere. Sexualitatea este individuală şi dependentă de o serie de factori biologici, psihologici şi sociali. În acelaşi timp,
criteriile de apariţie, dezvoltare şi manifestare ale sexualiţăţii sunt comune. Individualitatea se referă în primul rând la timpul de
debut, orientare, durata şi gradul de manifestare. Pe parcusul istoriei s-a observat că, sub influenţa factorilor sociali, viziunile
asupra sexualităţii au suferit modificări esenţiale.
Scopul lucrării. În baza datelor din literatura, a experienţei personale şi a studiilor sociologice, de a analiza tendinţele
contemporane de manifestare a sexualităţii la adolescenţi şi bărbaţii tineri.
Rezultate. Formarea sexualităţii este un proces complex. Interesul faţă de sexualitate apare sub imbold biologic, odată
cu schimbările hormonale, neurologice, etc. necesare adaptării la viaţa de adult. Dezvoltarea şi aprofundarea sa are loc sub
influenţa factorilor psihosociali. Pentru dezvoltarea armonioasă a sexualităţii este necesară parcurgerea unor etape esenţiale:
autodeterminarea sexuală cu apariţia interesului faţă de sex, atracţia sexuală, iniţial platonică, apoi erotică şi abia peste o
anumită perioadă activă. In mod similar, manifestările sexualităţii încep cu vise şi fantezii platoncie, elemente de curtare, adeseori subconştiente, comunicare, fantezii erotice, fantezii sexuale, masturbare, urmate de debutul activităţii sexuale propriuzise. La hotarul între adolescenţă şi adultul tânăr apare fenomenul de hipersexualitate, manifestat prin accentuarea fanteziilor
erotice şi a exceselor sexuale (ejaculări multiple în 24 ore, prin acte sexuale sau masturbare). Fenomenul dispare de la sine
către vârsta de 25 ani, odată cu instalaraea ritmului fiziologic individual al activităţii sexuale. Subestimarea factorului biologic cu
predominarea influenţelor sociale şi psihologice generează apariţa unor comportamente sexuale deviante, şi a altor urmări pe
termen lung. Realităţile contemporane, diminuarea rolului parental, condiţii economice neegale, concomitent cu informatizarea
excesivă, au modificat sexualitatea tinerilor. Dispar diferenţele psihosociale între bărbat şi femeie, scade dramatic vărsta de
debut a relaţiilor sexuale, creşte numărul consecinţelor nedorite ale activităţii sexuale (infecţii, gravidităţi, etc.).
Concluzii. Etapele şi formele de manifestare a comportamentului sexual al adolescentului şi bărbatului tânar, necesită a fi
utilizate în procesul de educaţie sexuală. Măsurile orientate doar la constatarea schimbărilor comportamenale şi combaterea
unor consecinţe nu sunt suficiente pentru a avea o generaţie sănătoasă.