Abstract: World Health Organization (WHO) emphasize bringing mental health services to the community
and to facilitate the inclusion of people with mental disabilities in society; one of the major obstacles which make
this process difficult is the high stigma and discrimination against them.
Purpose and objectives: To evaluate stigma and discrimination of people with mental health problems among
adolescents.
Materials and methods: The study included a total of 100 adolescents. The Attribution Questionaire for children
(AQ-8-C) test, developed by Corrigan (2007), was administered in order to evaluate stigma among adolescents, before
and after training. Results: The AQ-8-C Items for segregation and avoidance show the highest average (6,77 and 6,99
of a maximum of 9), which indicates that adolescents in our society don’t want to study together with persons with
mental health problems, and tend to avoid those, considering them dangerous (average 5,15).
Conclusion: The results of our study indicate that the level of stigma and discrimination against people with mental
health problems is very high. In this way, it is very important to find methods to eradicate this phenomenon.
Introducere: Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) accentuează necesitatea de a aduce serviciile de Sănătate
Mintală mai aproape de comunitate şi de a facilita integrarea persoanelor cu dizabilităţi mintale în societate; un
obstacol important în acest sens este nivelul înalt de stigmatizare şi discriminare faţă de aceste persoane, ceea ce face
ca procesul de integrare să fie dificil.
Scopul şi obiectivele: De a evalua nivelul de stigmatizare şi discriminare a persoanelor cu probleme de sănătate
mintală în rândul adolescenţilor în Republica Moldova. De a compara nivelul de stigmatizare în rândul adolescenţilor,
între România şi Repulbica Moldova.
Materiale şi metode: Studiul a inclus în total 100 de adolescenţi. Pentru a evalua nivelul stigmatizării în rândul
adolescenţilor a fost administrat testul AQ-8-C, dezvoltat de către Corrigan (2007).
Rezultate: Itemii pentru segregare şi evitare din testul AQ-8-C au obţinut cea mai mare medie (6,77 şi 6,99 din 9
maxim), ceea ce ne arată că adolescenţii în societatea noastră nu doresc să înveţe împreună cu persoanele cu probleme
de sănătate mintală, şi tind să-i evite, considerându-i periculoşi (media 5,15).
Concluzii: Rezultatele studiului ne arată că nivelul stigmatizării şi discriminării faţă de persoanele cu probleme de
sănătate mintală este foarte înalt. În acest sens este foarte important de a găsi metode pentru eradicarea fenomenului.