Abstract:
Actualitate. Fluxul informaţional nou, utilizarea tehnologiilor computerizate, răspândirea jocurilor pe calculator
influenţează sănătatea şi educaţia copilului. Unii oameni sunt convinşi că computerul oferă noi posibilităţi pentru
dezvoltarea creativă a copiilor şi profesorilor, alţii afirmă că activitatea incorectă, de lungă durată la computere poate
afecta grav sănătatea copiilor.
Material şi metode. Obiectul studiului au fost elevii din clasele a 7-a, din 10 instituţii de învăţământ
preuniversitar din or. Chişinău. Metoda de cercetare utilizată a fost ancheta sociologică, iar instrumentul aplicat –
chestionarul. Au fost supuşi chestionării 1000 de copii, dintre care 905 copii au completat chestionarul fără greşeli.
Din ele au fost analizate 552 chestionare, care au inclus răspunsuri despre apariţia oboselii şi acuze subiective
prezentate de elevi.
Rezultate. Din acest număr, 42,6% elevi au afirmat că obosesc şi 33% – că obosesc uneori, la utilizarea computerului.
La o pătrime senzaţia de oboseală apare după 5 ore de lucru. Cota parte a senzaţiilor neplăcute în regiunea ochilor
(înţepături, usturime, uscarea suprafeţei globului ocular, senzaţie de „nisip” în ochi, lăcrămaţie abundentă ş. a) - 35,4%.
Dureri de cap au fost specificate în 28,5% cazuri, 26,2% din simptome constituiau dureri în regiunea coloanei vertebrale
la diferite nivele: cervical, toracic, lombar. Un număr mic de senzaţii neplăcute sau referit la dureri în mâini, amorţirea
degetelor, furnicături – 3,1%. Circa 2,6% elevi au acuzat simptomele oboselii generale, 2,5% – somnolenţă, 0,8%
ameţeli. De asemenea au fost specificate senzaţii pozitive – de bună dispoziţie, distracţie – 0,9%.
Concluzii. Există argumente pro si contra pentru folosirea computerului în educaţia copiilor şi trebuie găsită soluţia
ideală pentru utilizarea fără daune pentru sănătate. Cheia succesului în acest caz, este limitarea timpului de aflare în faţa
computerului.