INTRODUCERE
Scopul publicităţii conform Legii cu privire la publicitate [1] este de a contribui la comercializarea
produselor și de a ridica prestigiul producătorului.
În condiţiile relaţiilor de piaţă, reieșind din particularităţile specifice ale medicamentului ca produs de
consum publicitatea și promovarea lui au menirea de
a stimula o utilizare raţională excluzând consumul
excesiv și majorarea cheltuielilor pentru procesul de
tratament [2, 3].
SCOPUL STUDIULUI
Analiza viziunilor consumatorilor de medicamente și a farmaciștilor din farmaciile comunitare faţă de
publicitatea și promovarea medicamentelor și posibilele consecinţe asupra consumatorului de medicamente.
MATERIALE ȘI METODE
Reglementările naţionale privind publicitatea și
promovarea medicamentelor, analiza acestor reglementări, precum și scoaterea în evidenţă a viziunilor
consumatorilor de medicamente și a farmaciștilor
asupra acestor procese prin metoda de chestionare.
REZULTATE
Rezultatele chestionării consumatorilor de medicamente indică că 75% din ei consideră publicitatea
medicamentelor necesară, însă faptul publicităţii
frecvente prin sursele de informare în masă determină pe o parte din ei să nu o accepte. Ei consideră că publicitatea informativă, care prezintă medicamentul într-un timp scurt, dar clar și pe înţelesul
consumatorilor nu are nevoie de o frecvenţă sporită,
fiindcă aceștia pot să își facă o concluzie chiar după
prima vizualizare. Deseori în procesul de promovare
se utilizează astfel de procedee de stimulare cum ar
fi preţuri mai joase în cazul comenzilor și procurărilor
on-line, produse asemănătoare, produse recomandate pentru administrare concomitentă. Tote aceste
procedee sunt îndreptate spre creșterea consumului. Circa 70% menţionează că uneori și farmaciștii
încalcă normele etice de promovare a medicamentelor, utilizând în procesul eliberării medicamentelor expresii de tipul: „Acest medicament este cel
mai bun”, „Nu există medicament mai bun”, „O să vă
trateze imediat”, etc. Se atestă o influenţa tot mai
crescută a promovării medicamentelor la comenzi și
procurările lor on-line. Astfel 31% din cei chestionaţi
indică că s-au folosit de un astfel de procedeu, urmând sfatul medicului sau la propria iniţiativă și în
24% de astfel de cazuri au primit medicamentele
prin curierat la domiciliu. 37% din farmaciștii chestionaţi apreciază ca necorespunzătoare activităţile
reprezentaţilor companiilor farmaceutice privind
publicitatea medicamentelor, 54% din farmaciști
consideră că publicitatea la medicamente nu corespunde cerinţelor legale iar 41% consideră că prin
publicitatea pentru publicul larg pacienţii sunt duși
în eroare, iar înainte de a procura și a administra medicamentele, ei trebuie să se informeze suplimentar
cu specialiștii.
CONCLUZII
În viziunea consumatorilor de medicamente și
a farmaciștilor publicitatea și promovarea medicamentelor pentru publicul larg deseori are loc cu încălcarea normelor etice și a celor stabilite de legislaţie și urmăresc stimularea prescrierii, eliberării și
consumului de medicamente.
INTRODUCTION
The purpose of advertising according to the Law
on advertising [1] is to contribute to the marketing of
products and to raise the prestige of manufacturer.
In terms of market relations, arising from the specific features of drug as product of consumption, its
advertising and promotion are meant to stimulate
the rational use, excluding excessive consumption
and the growth of expenses for the treatment process [2, 3].
THE AIM OF STUDY
Analysis of visions of drug consumers and of
pharmacists from community pharmacies about
drugs advertising and promotion and possible consequences for drug consumers.
MATERIALS AND METHODS
National regulations on the advertising and promotion of medicines, analysis of this regulations, as
well as highlighting visions of drugs consumers and
of pharmacists on these processes by the questionnaire method.
RESULTS
Results of questioning drug users indicate that
75% of them considerate drug advertising necessary, but the fact of frequent advertising through
mass information sources determine the one part of
them not to accept it. They consider that informative
advertising, which presents medicine in a short period of time, but obvious and on the understanding
of consumers does not need an increased frequency, because they can make their conclusion even after the first viewing. Often in promotion process are
used such stimulation procedures as lower prices
for online orders and purchases, similar products,
products recommended for concomitant administration. All these procedures are aimed to increase
consumption. About 70% mention that sometimes
even pharmacists infringe the ethical norms of drugs promotion, using in drugs dispensing process
such expressions: „This medicine is the best”, „There is no better medicine”, „It will treat you immediately”,
etc. It is attested an increasing influence of drugs
promotion to their orders and purchases online. So,
31% of those surveyed indicate that they used such
a procedure, following the physician`s advice or on
his own initiative and in 24% of such cases received
the drugs by courier at home. 37% of pharmacists
questioned consider the activities of representatives of the pharmaceutical firms to be inappropriate
on drugs advertising, 54% of pharmacists consider that medicines advertising does not meet legal
requirements, and 41% consider that by advertising
for large public patients are misled and before to
purchase and to use the medicines they should to
inform additional with specialists.
CONCLUSIONS
In visions of drugs consumers and of pharmacists
advertising and promotion of medicines for large
public often occurs in violation of ethical norms and
of those established by law and pursue the stimulation of prescribing, dispensing and use of drugs.