Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Viziunea consumatorilor și a farmaciștilor faţă de publicitatea și promovarea medicamentelor

Show simple item record

dc.contributor.author Brumărel, Mihail
dc.contributor.author Adauji, Stela
dc.contributor.author Safta, Vladimir
dc.contributor.author Șchiopu, Tatiana
dc.date.accessioned 2021-11-17T14:05:09Z
dc.date.available 2021-11-17T14:05:09Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation BRUMĂREL, Mihail, ADAUJI, Stela, SAFTA, Vladimir, ȘCHIOPU, Tatiana. Viziunea consumatorilor și a farmaciștilor faţă de publicitatea și promovarea medicamentelor = Vision of consumers and pharmacists for drug advertising and promotion. In: Revista Farmaceutică a Moldovei. 2021, vol. 48, nr. 4, pp. 32-33. ISSN 1812-5077. en_US
dc.identifier.issn 1812-5077
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18600
dc.description Catedra de farmacie socială „Vasile Procopișin”, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.description.abstract INTRODUCERE Scopul publicităţii conform Legii cu privire la publicitate [1] este de a contribui la comercializarea produselor și de a ridica prestigiul producătorului. În condiţiile relaţiilor de piaţă, reieșind din particularităţile specifice ale medicamentului ca produs de consum publicitatea și promovarea lui au menirea de a stimula o utilizare raţională excluzând consumul excesiv și majorarea cheltuielilor pentru procesul de tratament [2, 3]. SCOPUL STUDIULUI Analiza viziunilor consumatorilor de medicamente și a farmaciștilor din farmaciile comunitare faţă de publicitatea și promovarea medicamentelor și posibilele consecinţe asupra consumatorului de medicamente. MATERIALE ȘI METODE Reglementările naţionale privind publicitatea și promovarea medicamentelor, analiza acestor reglementări, precum și scoaterea în evidenţă a viziunilor consumatorilor de medicamente și a farmaciștilor asupra acestor procese prin metoda de chestionare. REZULTATE Rezultatele chestionării consumatorilor de medicamente indică că 75% din ei consideră publicitatea medicamentelor necesară, însă faptul publicităţii frecvente prin sursele de informare în masă determină pe o parte din ei să nu o accepte. Ei consideră că publicitatea informativă, care prezintă medicamentul într-un timp scurt, dar clar și pe înţelesul consumatorilor nu are nevoie de o frecvenţă sporită, fiindcă aceștia pot să își facă o concluzie chiar după prima vizualizare. Deseori în procesul de promovare se utilizează astfel de procedee de stimulare cum ar fi preţuri mai joase în cazul comenzilor și procurărilor on-line, produse asemănătoare, produse recomandate pentru administrare concomitentă. Tote aceste procedee sunt îndreptate spre creșterea consumului. Circa 70% menţionează că uneori și farmaciștii încalcă normele etice de promovare a medicamentelor, utilizând în procesul eliberării medicamentelor expresii de tipul: „Acest medicament este cel mai bun”, „Nu există medicament mai bun”, „O să vă trateze imediat”, etc. Se atestă o influenţa tot mai crescută a promovării medicamentelor la comenzi și procurările lor on-line. Astfel 31% din cei chestionaţi indică că s-au folosit de un astfel de procedeu, urmând sfatul medicului sau la propria iniţiativă și în 24% de astfel de cazuri au primit medicamentele prin curierat la domiciliu. 37% din farmaciștii chestionaţi apreciază ca necorespunzătoare activităţile reprezentaţilor companiilor farmaceutice privind publicitatea medicamentelor, 54% din farmaciști consideră că publicitatea la medicamente nu corespunde cerinţelor legale iar 41% consideră că prin publicitatea pentru publicul larg pacienţii sunt duși în eroare, iar înainte de a procura și a administra medicamentele, ei trebuie să se informeze suplimentar cu specialiștii. CONCLUZII În viziunea consumatorilor de medicamente și a farmaciștilor publicitatea și promovarea medicamentelor pentru publicul larg deseori are loc cu încălcarea normelor etice și a celor stabilite de legislaţie și urmăresc stimularea prescrierii, eliberării și consumului de medicamente. en_US
dc.description.abstract INTRODUCTION The purpose of advertising according to the Law on advertising [1] is to contribute to the marketing of products and to raise the prestige of manufacturer. In terms of market relations, arising from the specific features of drug as product of consumption, its advertising and promotion are meant to stimulate the rational use, excluding excessive consumption and the growth of expenses for the treatment process [2, 3]. THE AIM OF STUDY Analysis of visions of drug consumers and of pharmacists from community pharmacies about drugs advertising and promotion and possible consequences for drug consumers. MATERIALS AND METHODS National regulations on the advertising and promotion of medicines, analysis of this regulations, as well as highlighting visions of drugs consumers and of pharmacists on these processes by the questionnaire method. RESULTS Results of questioning drug users indicate that 75% of them considerate drug advertising necessary, but the fact of frequent advertising through mass information sources determine the one part of them not to accept it. They consider that informative advertising, which presents medicine in a short period of time, but obvious and on the understanding of consumers does not need an increased frequency, because they can make their conclusion even after the first viewing. Often in promotion process are used such stimulation procedures as lower prices for online orders and purchases, similar products, products recommended for concomitant administration. All these procedures are aimed to increase consumption. About 70% mention that sometimes even pharmacists infringe the ethical norms of drugs promotion, using in drugs dispensing process such expressions: „This medicine is the best”, „There is no better medicine”, „It will treat you immediately”, etc. It is attested an increasing influence of drugs promotion to their orders and purchases online. So, 31% of those surveyed indicate that they used such a procedure, following the physician`s advice or on his own initiative and in 24% of such cases received the drugs by courier at home. 37% of pharmacists questioned consider the activities of representatives of the pharmaceutical firms to be inappropriate on drugs advertising, 54% of pharmacists consider that medicines advertising does not meet legal requirements, and 41% consider that by advertising for large public patients are misled and before to purchase and to use the medicines they should to inform additional with specialists. CONCLUSIONS In visions of drugs consumers and of pharmacists advertising and promotion of medicines for large public often occurs in violation of ethical norms and of those established by law and pursue the stimulation of prescribing, dispensing and use of drugs. en_US
dc.publisher Asociația Farmaciștilor din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Revista Farmaceutică a Moldovei: Conferinţa știinţifico-practică cu participare internaţională ”Sistemul de asigurare a calităţii medicamentului – probleme și soluţii”, 29 septembrie 2021, Chișinău, Republica Moldova en_US
dc.subject medications en_US
dc.subject advertising en_US
dc.subject promotion en_US
dc.title Viziunea consumatorilor și a farmaciștilor faţă de publicitatea și promovarea medicamentelor en_US
dc.title.alternative Vision of consumers and pharmacists for drug advertising and promotion en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics