Background. Therapeutic education (TE) is the process of influencing behavior to produce changes in
knowledge, attitudes and practices necessary to maintain or improve health. This increases the level of
awareness of the disease, adherence to treatment and control of the disease, including Hypertension.
Objective of the study. The aim was to study national and international data on the therapeutic
education of patients with hypertension to present current practices in primary health care (PHC).
Material and Methods. In this descriptive study, the national data were analyzed, containing the key
words “therapeutic education” and the normative framework in relation to the education of people with
hypertension. For the study of international practices, the international secondary epidemiological
studies dating the last 3 years were analyzed. Results. At the national level, TE isn`t defined, although
the term has been used in the media. The patients education with non-communicable diseases is
regulated at the level of PHC by 5 basic normative acts, without a clear description of its organization
and evaluation. Internationally, in low- and middle-income countries, TE is conducted on the basis of
different educational programs, without identifying the elements of the educational process, stipulated
by the World Health Organization (WHO). At the same time, in the high-income countries, the TE is
clearly defined and structured according to standards, which has determined the effectiveness of the
intervention. Conclusion. In Moldova, similar to low- and middle-income countries, the patients TE
with hypertension requires the definition of the concept, the process of organization, implementation
and evaluation according to WHO standards to increase disease awareness, treatment adherence and
blood pressure control.
Introducere. Educația terapeutică (ET) este procesul de influențare a comportamentului și de producere
a schimbărilor de cunoștințe, atitudini și practici, pentru menținerea sau îmbunătățirea stării de sănătate.
Aceasta crește aderarea la tratament, gradul de conștientizare și de control asupra bolii. Scopul lucrării.
Scopul lucrării - studierea resurselor informaționale naționale și a celor internaționale, privind ET a
pacienților cu hipertensiune arterială (HTA), pentru descrierea practicilor actuale la nivel de asistență
medicală primară (AMP). Material și Metode. În acest studiu descriptiv, au fost analizate resursele
informaționale naționale, în care s-a regăsit sintagma „educație terapeutică” și actele normative ce
vizează educația persoanelor cu hipertensiune arterială. Pentru studierea practicilor internaționale au
fost analizate studiile epidemiologice secundare internaționale, realizate în ultimii 3 ani. Rezultate. La
nivel național, ET nu este definită, cu toate că sintagma este utilizată în mass-media. Educația pacienților
cu boli netransmisibile este reglementată la nivel de AMP prin 5 acte normative de bază, fără descrierea
clară a organizării, desfășurării și evaluării acesteia. La nivel internațional, în țările cu venituri mici și
medii, ET se desfășoară în baza diferitor programe educaționale, fără a fi identificate toate elementele
procesului educațional, stipulate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). În același timp, în țările
cu venituri mari, în care intervențiile educaționale sunt clar definite și structurate conform standardelor,
s-a determinat eficacitatea intervenției. Concluzii. În R. Moldova, ca și în țările cu venituri mici și medii,
ET a pacienților cu HTA necesită definitivarea conceptului, a procesului de organizare, de implementare
și de evaluare conform standardelor OMS, pentru a crește aderarea la tratament, gradul de conștientizare
și de control asupra bolii.