Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Accessibility to dental services in the pandemic conditions COVID-19

Show simple item record

dc.contributor.author Ferdohleb, Alina
dc.contributor.author Stepco, Elena
dc.contributor.author Cherkassky, Jonatan
dc.contributor.author Ferdohleb, Eugenia
dc.date.accessioned 2021-11-30T13:00:23Z
dc.date.available 2021-11-30T13:00:23Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation FERDOHLEB, Alina, STEPCO, Elena, CHERKASSKY, Jonatan, FERDOHLEB, Eugenia. Accessibility to dental services in the pandemic conditions COVID-19 = Accesibilitate la servicii dentare în condițiile pandemice COVID-19. In: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: abstract book. Chișinău: [s. n.], 2021, p. 62. ISBN 978-9975-82-223-7. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-82-223-7
dc.identifier.uri https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/ABSTRACT-BOOK-Culegere-de-rezumate_21_10.pdf
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18885
dc.description Nicolae Testemitanu Department of Social Medicine and Management, Ion Lupan Department of Pediatric OMF and Pedodontics, Nicolae Testemitanu SUMPh, Chisinau, Republic of Moldova; en_US
dc.description.abstract Background. Populations disproportionately affected by COVID-19 are also at higher risk for oral diseases and experience oral health and oral health care disparities at higher rates. It has led to closure and reduced hours of dental practices except for emergency services, limiting routine care. Objective of the study. Analysis and evaluation of accessibility aspects to dental services in the conditions of pandemic COVID-19. Statistical analysis of the data was performed using the Microsoft – Excel package. Material and Methods. The research group included the analysis of 67 respondents from dental clinics in the RM & 57 respondents from Israel. A cross-sectional study was performed using the Google-forms questionnaire. It included: general data, obstacles aspects for the provision of the service; particularities regarding the level of hygienic oral education, and (before & present Covid-19 period). Results.In completing the questionnaire participated both respondents from Israel and the RM. From the beginning, in order to complete the questionnaire, the graduates from the NT SMPhU and the beneficiaries of the dental service. The distribution of 2 subgroups, mentions that they predominated, age 20-29 years, which confirms the comparability of their sub-groups of opinions regarding access to the dental service. The Q "Did you have issues about visiting dental clinic - because of Covid-19?", the beneficiaries of the Israel totally denied, when the beneficiaries of RM 3 out of 4 denied that they had problems with the dental service. Conclusion. Oral health is an important component of health and overall well-being. People were most likely to seek this type of information directly from their dental practice. This suggests there is an ongoing need for the public and patients to have clear communication that are available to dental services in the pandemic conditions COVID-19. en_US
dc.description.abstract Introducere. Populațiile afectate, în mod disproporționat, de COVID-19 prezintă, de asemenea, un risc mai mare de boli dentare, experimentează disparități de sănătate orală și de îngrijire a sănătății bucale la rate mai mari. Aceasta a dus la închiderea și reducerea orelor de lucru profesional, cu excepția serviciilor de urgență, limitând îngrijirea de rutină. Scopul lucrării. Analiza și evaluarea aspectelor de accesibilitate la serviciile stomatologice în condițiile pandemiei COVID-19. Analiza statistică a datelor a fost efectuată utilizând pachetul Microsoft - Excel. Material și Metode. Grupul de cercetare a inclus analiza a 67 de respondenți, din clinicile stomatologice din RM și 57 de respondenți din Israel. Un studiu transversal a fost realizat folosind chestionarul Google Forms. Acesta a inclus: date generale, aspecte legate de obstacolele furnizării serviciului, particularități cu privire la nivelul de educație de igienă orală (înainte și în perioada Covid-19). Rezultate.În cadrul chestionarului au participat atât respondenții din Israel, cât și cei din Republica Moldova. Pentru completarea chestionarului, de la început, au fost mobilizați absolvenții de la USMF „Nicolae Testemiţanu” și beneficiarii serviciului stomatologic. La distribuirea în două subgrupuri au predominat respondenți cu vârsta cuprinsă între 20 și 29 de ani, confirmând comparabilitatea grupurilor de opinii, privind accesul la serviciul stomatologic. La întrebarea: „Ați avut probleme cu vizitarea unei clinici dentare din cauza pandemiei de Covid-19?”, beneficiarii din Israel au negat total, iar 3 din 4 beneficiarii din RM au negat că au avut probleme cu serviciul stomatologic. Concluzii. Sănătatea orală reprezintă o componentă primordială a sănătății și a bunăstării generale. Majoritatea aflau cel mai probabil acest tip de informații în cadrul tratamentului stomatologic. Acest lucru sugerează că există o nevoie continuă, pentru populație și pacienți, de a avea o comunicare clară disponibilă privind serviciile stomatologice, în condiții de pandemie COVID-19. en_US
dc.publisher Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021 en_US
dc.subject access to dental care en_US
dc.subject COVID-19 en_US
dc.subject Dental Public Health’s Roles en_US
dc.title Accessibility to dental services in the pandemic conditions COVID-19 en_US
dc.title.alternative Accesibilitate la servicii dentare în condițiile pandemice COVID-19 en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics