Background. The methods of teaching/learning foreign languages in a medical context are currently
aimed at the development of authentic learning activities, arising from common topics of social interest,
research issues or mass media sources. Objective of the study. To carry out a literature review and a
descriptive analysis of the teaching techniques and methods of active learning pedagogy. Material and
Methods. The research focused on the analysis of motivational factors, namely, the teacher, teaching
activities, assessments, social and institutional activities, as well as their inclusion in the process of
setting learning and teaching objectives, identification of learning contents, and designing learning
activities. Results. The literature review allowed the identification of the main teaching methods: project
(collaborative learning), simulation (model-based information reproduction) and case study (real world
problems). These methods allow the students to get actively involved in the learning process, to gain
competencies by comprehending the specialized information in the foreign language. Therefore, the
student is encouraged to do individual work, to engage in collaborative activities and to have an active
involvement in the learning process. Conclusion. Based on three main factors, namely, the teacher`s
role, the communication and the learning activities, the principles of active learning can be easily
adjusted in the teaching of foreign languages for specific purposes and medical terminology.
Introducere. Metodele de predare/învățare a limbilor străine în context profesional-medical sunt
orientate, la etapa actuală, spre dezvoltarea activităților pedagogice autentice, reieșite din subiecte de
interes comun social, de cercetare sau de prezente în sursele mass-media. Scopul lucrării. Lucrarea
propune o sinteză a literaturii de specialitate și o analiza descriptivă a tehnicilor și metodelor de predare
proprii pedagogiei active. Material și Metode. Cercetarea a presupus analiza factorilor motivaționali:
profesorul, activitățile propuse, evaluarea, activitățile sociale și cele instituționale și includerea lor în
stabilirea obiectivelor pedagogice, identificarea conținuturilor, conceperea activităților. Rezultate.
Studiul literaturii de specialitate a permis identificarea metodelor pedagogice principale: proiectul
(prevede colaborarea în cadrul unui grup), simularea (reproducerea unei informații după un anumit
model) și studiul de caz (pornind de la un document scris). Metodele menționate permit studentului să
participe la procesul pedagogic, obținând competențe prin asimilarea informației de specialitate în limba
studiată. În așa fel, studentul este încurajat în realizarea lucrului individual, cel de colaborare și implicare
activă. Concluzii. Bazate pe trei factori principali: rolul profesorului, comunicare și activitățile propuse
studentului, principiile pedagogiei active pot fi ușor adaptate în predarea limbilor străine de specialitate
și ale limbajului medical.