Background. University libraries are constantly developing and diversifying their services and products
to adapt to the changing landscape of higher education concerning Open Education initiatives. The role
of the librarian is steadily evolving. Objective of the study. The purpose is to examine the role of
libraries in supporting Open Education and the objectives are focused on assessing the possibilities of
expanding the range of services inspired by the Open Education movement and developing librarians’
skills. Material and Methods. The study was based on the analysis of trends, developments and
experiences of libraries activating in other countries regarding services provided in support of Open
Education and the new opportunities to involve the university librarians from the Republic of Moldova
in Open Education. Results. The Open Education movement for university libraries represents a
challenge that not only triggers the expansion of traditional library services, but also leads to the
adoption of a new set of roles and responsibilities. The new roles involve developing support models to
improve access to educational content for users, providing assistance in discovering, evaluating and
using Open Educational Resources, managing electronic educational libraries and organizing digital
training to improve learning. Conclusion. Libraries should remain open to changing trends in the world
of education, adapt and develop their professional skills in order to become essential partners in the
educational efforts of collaboration with both teachers and students.
Introducere. Bibliotecile universitare își dezvoltă și îşi îmbogățesc serviciile și produsele pentru a se
adapta la peisajul în schimbare al învățământului superior, privind inițiativele Educației Deschise. Rolul
bibliotecarului este în continuă evoluție. Scopul lucrării. Examinarea rolului bibliotecilor în susținerea
Educației Deschise, iar obiectivele țin de evaluarea posibilităților de extindere a ofertei de servicii
inspirate de mișcarea ED și de dezvoltare a competenţelor profesionale. Material și Metode. Studiul sa
bazat pe analiza tendințelor, evoluțiilor și a experiențelor bibliotecilor din alte țări, privind serviciile
furnizate în susținerea Educației Deschise și a noilor posibilități de implicare a bibliotecarilor din
bibliotecile universitare din Republica Moldova în Educația Deschisă. Rezultate. Mișcarea Educației
Deschise pentru bibliotecile universitare prezintă o provocare, care declanșează nu doar extinderea
serviciilor tradiționale de bibliotecă, ci conduce și la adoptarea unui set de noi roluri și responsabilități.
Noile roluri presupun dezvoltarea modelelor de sprijin pentru îmbunătățirea accesului la conținutul
educațional pentru utilizatori, oferirea asistenței în descoperirea, evaluarea și utilizarea Resurselor
Educaționale Deschise, gestionarea bibliotecilor electronice educaționale, instruirea digitală pentru
îmbunătățirea învățării. Concluzii. Bibliotecile trebuie să rămână deschise tendințelor în schimbare din
lumea educațională, să-și adapteze și să-și dezvolte competențele profesionale, pentru a deveni parteneri
esențiali în eforturile educaționale de colaborare atât cu profesorii, cât și cu studenții.