dc.description.abstract |
Introducere.
Tehnologiile informaţionale noi sunt utilizate pe larg în procesul de educaţie şi instruire, în petrecerea timpul liber şi de odihnă al copiilor. Calculatorul reprezintă unul din cele mai mari, chiar geniale invenţii umane, fără de care nu se mai concepe viaţa omului şi a societăţii în care el trăieşte.
Modul de învăţare online este uşor accesibil şi poate ajunge si în zonele rurale şi îndepărtate. Este considerat a fi un mod de educaţie relativ mai ieftin.
Combinarea cursurilor faţă în faţă cu tehnologia dă naştere învăţării mixte şi săli de clasă inversate; acest tip de mediu de învăţare poate creşte potenţialul de învăţare al elevilor. Elevii pot învăţa oricând şi oriunde, dezvoltând astfel noi abilităţi în procesul care duce la învăţarea pe tot parcursul vieţii.
Eficacitatea instruirii elevilor la lecţiile de informatică este determinată de o multitudine de factori specifici, cum ar fi: amenajarea locului de activitate al elevilor, poziţia lecţiei de informatică în orarul zilei şi săptămânii, durata activităţilor, programul pentru diverse vârste, etc.
Una din problemele de bază ale sănătăţii, care determină priorităţile politicii la nivel naţional şi global este sănătatea copiilor, care prezintă potenţialul de bază al unui viitor durabil dezvoltat, astfel este important de ţinut sub control influenţa calculatorului asupra sănătăţii copiilor.
Scop.
Evidenţierea dinamicii modificărilor sistemului circulator la elevii ce utilizează calculatorul.
Material si metode.
A fost realizat un studiu epidemiologic observaţional. Obiectul de studiu: elevii din câte 2 clase de a 7-a şi a 8-a în timpul lecţiei de informatică. Eşantionul - 118 elevi (38% de băieţi şi 62% de fete. Limitele de vârsta a eşantionului au fost de 13-16 ani, cu o medie de 14,4±0,8 ani Măsurări: pulsul şi tensiunea arterială înainte şi după lecţie.
Rezultate.
În timpul lecţiei de informatică, valorile indicilor hemodinamici la unii elevi au scăzut, la alţii au crescut, dar au fost şi situaţii când valorile au rămas nemodificate. Preponderent a fost înregistrată micşorarea valorilor către sfârşitul lecţiei. În calculele medii pe clasă pulsul a scăzut pe parcursul lecţiei cu 5,1 băt./min. Atât tensiunea arterială sistolică, cât şi diastolică au scăzut către sfârşitul lecţiei de informatică, cu 2,1 şi 2,7 mmHg respectiv. Suplimentar au fost calculaţi alţii 4 indici (presiunea pulsatilă, (presiunea dinamică medie, volumului sistolic, minut-volumul cardiac), valorile cărora deasemenea se micşorează pe parcursul lecţiei: 3,6; 2,7; 1,5; 0,2.
Concluzii. Activitatea la computer cu respectarea regimului de muncă, a condiţiilor ergonomice nu influenţează starea de bine a organismului copiilor. Modificările fiziologice ale indicilor hemodinamici pe parcursul lecţiei de informatică confirmă apariţia oboselii, care poate duce la patologii. |
en_US |