Introducere. Mortalitatea maternă și perinatală în Republica
Moldova poate fi atribuită unor factori structurali, inclusiv
sărăcia, discriminarea și inegalitatea în întreaga ţară și, de
asemenea, este o consecinţă a barierelor legate de costul de
îngrijiri, accesibilitatea culturală și geografică la asistenţă, cât
și atenţia medicală slabă sau lipsa atenţiei pentru situaţiile de
urgenţă obstetricale.
Sistemul de educaţie medicală din Republica Moldova se
confruntă astăzi cu necesitarea conformării la noile condiţii,
care presupun adaptarea la Procesul de la Bologna. Formarea
specialiștilor în cadrul USMF „Nicolae Testemiţanu” este orientată
spre satisfacerea nevoilor de asistenţă ale individului,
familiei și comunităţii, în general, astfel încât finalităţile procesului
de instruire medicală se mută astăzi din zona obiectivelor,
în zona competenţelor.
Material și metode. Cercetarea actuală reprezintă un
studiu neexperimental, de tip descriptiv, selectiv. Cu scop de
a evalua nivelul curent de cunoștinţe și abilităţi practice specifice
în domeniul obstetricii, ginecologiei și neonatologiei la
sfârșitul studiilor universitare, 218 studenţi ai anului VI ai
USMF „Nicolae Testemiţanu”, Facultatea de medicină, au fost
incluși în studiu.
Rezultate. Rezultatele studiului sugerează faptul că programele
existente de instruire pentru studiile universitare nu
asigură acumularea suficientă a competenţelor și abilităţilor
practice specifice în domeniul obstetricii, ginecologiei sau neonatologiei
pentru studenţii USMF „Nicolae Testemiţanu” și
conturează necesitatea optimizării calităţii instruirii clinice.
Concluzii. Rezultatele obţinute conturează necesitatea
optimizării calităţii instruirii clinice, cu creșterea accesului
studenţilor la programe și training-uri care să asigure dezvoltarea
competenţelor necesare pentru acordarea serviciilor
calitative în domeniul urgenţelor obstetricale, ginecologice și
neonatale.
Introduction. Maternal and perinatal mortality in Moldova
can be attributed to structural factors, including poverty,
discrimination and inequality across the country, and is
a consequence of cost-related barriers to care, cultural and
geographic accessibility to care and little attention or no medical
attention for obstetric emergencies. Medical education
system in the Republic of Moldova is currently facing the need
for compliance with the new conditions that require adaptation
to the Bologna process. Training at the Nicolae Testemitanu
State University of Medicine and Pharmacy is oriented towards
satisfying individual, family and community needs, and
so finalities of medical training move today from objectives to
practical skills achievement.
Material and methods. A descriptive study of knowledge
and skills of 218 final year medical undergraduates at Nicolae
Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy has
been performed. A survey had been completed by students to
gather information about their perceived level of knowledge
and practical skills specific in the field of obstetrics, gynaecology
and neonatology.
Results. The study results suggest that existing training
programs do not provide sufficient accumulation of practical
skills in the field of obstetrics, gynaecology and neonatology
by the Nicolae Testemitanu State University of Medicine and
Pharmacy students and outlines the necessity to improve the
quality of clinical training.
Conclusions. Our results outlines the necessity to improve
the quality of clinical training, with an increased access to
simulation based trainings and programs, that will guarantee
the development of necessary clinical skills, in order to provide
high quality medical services in case of obstetrical, gynaecological
and neonates emergencies.