Introducere. Lucrarea își propune să prezinte un model acțional în vederea formării competențelor praxiologice de interpretare și înțelegere a diverselor tipuri de scrieri (științifice, artistice) de către studentul medicinist. De asemenea, vor fi prezentate modele practice de apropriere a textului cu limbaj specializat și colocvial, precum și interferența dintre ele. Scopul lucrării. Lucrarea își propune să operaționalizeze următoarele obiective: (1) elaborarea unui model de lectură axat pe text multimodal; (2) prezentarea modelelor de aplicare, confluență, interrelaționare pentru diverse tipuri de texte (limbaj specializat, publicistic, artistic etc.). Materiale și metode. Se vor examina lucrările de referință cu privire la modelele eficiente de lectură. Vor fi examinate secvențe de diverse tipuri de texte- articole de ziar, studii științifice, articole lexico-grafice, texte beletristice. Se vor aplica metodele de cercetare analitico-sintetice. Rezultate Cercetarea a relevat următoarele rezultate: (1) importanța unui model de lectură personalizat, aplicat conștient și asumat; (2) utilizarea diverselor registre ale limbajelor contribuie la o înțelegere calitativă și eficientă a textului; (3) valorificarea experienței lingvistice anterioare este o parte integrantă a parcursului procesual și sistematic al învățării. Concluzii. Experiența lingvistică a utilizatorului se conturează în mod constant și conform aceluiași model de derulare: deconstrucție – construcție – reconstrucție
Background: The paper aims to present an action model in order to form the praxiological skills of interpretation and understanding of various types of writing (scientific, artistic) by the medical student. In addition, practical models of approximation of the text with specialized and colloquial lumbar, as well as the interference between them will be presented. Objective of the study: The paper aims to operationalize the following objectives: (1) development of a reading model focused on multimodal text; (2) Presentation of application models, confluence, and interrelationship for various types of texts (specialized language, journalism, art, etc.). Materials and methods: Reference papers on effective reading models will be examined. Sequences of various types of texts will be examined - newspaper articles, scientific studies, lexico -graphic articles, fiction texts. Analytical-synthetic research methods will be applied. Results: research revealed the following results: (1) the importance of a personalized reading model consciously applied and assumed; (2) the use of various registers of languages contributes to a qualitative and efficient understanding of the text; (3) capitalizing on previous language experience is an integral part of the process and systematic learning process. Conclusions: The user’s language experience is constantly and according to the same development model: deconstruction - construction - reconstruction