Introducere. Editorii publicațiilor pseudoștiințifice afectează grav integritatea științifică, prin acțiunile lipsite de onestitate editorială, intelectuală și materială. Este foarte important ca cercetătorii să cunoască despre acest fenomen pentru a evita publicarea în edițiile pseudoștiințifice. Scopul lucrării. Studiul are drept scop identificarea gradului de cunoaștere a fenomenului publicațiilor pseudoștiințifice de către cercetătorii USMF “Nicolae Testemițanu”. Material și metode. Chestionarul online a inclus 19 întrebări: 17 de tip închis și 2 de tip deschis. Eșantionul l-au constituit doctoranzii și cercetătorii universitari. Rezultate. 93,6% din numărul total de respondenți sunt familiarizați cu fenomenul revistelor pseudoștiințifice. 56,8% dețin abilități de identificare/evaluare a publicațiilor pseudoștiințifice și doar 12,8% au publicat în asemenea reviste. Concluzii. Rezultatele studiului au demonstrat că 43,2% din cercetători nu dețin cunoștințe și abilități suficiente privind evaluarea și identificarea publicațiilor false. În acest context, Biblioteca Științifică Medicală va continua activitățile de formare a competențelor cercetătorilor universitari.
Background. The editors of predatory publications seriously damage scientific integrity by acting in an editorially, intellectually, and materially dishonest manner. It is very important for researchers to be aware of this phenomenon in order to avoid publishing in predatory journals. Objective of the study. The study aims to identify the degree of knowledge of the phenomenon of predatory publications by the researchers of Nicolae Testemitanu University. Material and Methods. The online survey included 19 questions: 17 closed-ended and 2 open-ended. The sample consisted of PhD students and academic researchers. Results. 93.6% of the total number of respondents are familiar with the phenomenon of predatory journals. 56.8% have the skills to identify/evaluate pseudoscientific publications and only 12.8% have published in such journals. Conclusion. The results of the study showed that 43.2% of researchers lack sufficient knowledge and skills in evaluating and identifying fake publications. In this context, the Scientific Medical Library will continue its activities to train the skills of academic researchers.